-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford håper på bedre tider
Et vingeklippet Ford stamper i motbakke og håper på mer fart i salget utover i året.
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby er den første til å innrømme at det ikke er så lett å snakke Norges sak i globale Ford.
Lite synlig
– Vi må bare erkjenne at vi er små i den store sammenheng, sukker Sønsteby etter at februartallene fra OFV viser et Ford i Norge nede på fem-tallet med hensyn til markedsandeler.
Akkumulert har Ford aldri hatt en så liten del av det norske personbilmarkedet i dette århundret.
Og forklaringen ligger i dagen: Ford har ingen attraktiv elbil samtidig som mer enn hver tiende nysolgte bil er elektrisk.
Ei heller har de noen hybrid mens halvparten av Toyotas salg nå handler om hybrider.
Og om ikke det er nok selger Ford fortsatt en gammel Mondeo, mer enn to år etter at den nye ble introdusert i USA.
Satser
Men når det ser som mørkest ut mener Sønsteby det bare kan gå en vei – oppover mot et mål på åtte prosents markedsandel før nyttårsrakettene avfyres.
Nye produkter og mer avansert teknologi skal løfte Ford, slår Sønsteby fast.
Ford i 2014:
- Tungt oppgradert Focus som med bensinmotor nå kryper under 100 gram CO2/km.
- Nye dieselmotorer kommer.
- 1,5-liters EcoBoost-motor.
- Flerbruksbilen C-Max som ladbar hybrid (fra USA).
- Ny Transit Connect med 5 eller 7 seter, avhengig av modellvariant.
- Og endelig mot slutten av året: Ny Mondeo både med dieselmotor, bensinmotor og som hybrid.
I 2015:
Tourneo/Grand Tourneo Connect er Fords svar til familier med stort plassbehov og flat lommebok.
Bærekraftig varebilprogram
– Fra 2015 er målet å være nest størst på varebiler i Norge, sier Sønsteby med ubeskjeden stolthet til et varebilprogram som fra høsten 2014 vil være komplett i den forstand at Ford har modeller i alle klasser.
Samtidig mener Sønsteby «statskassen» som må passe inn i de grønnskiltede varebilene har overlevd seg selv fordi den hindrer å ta i bruk mindre og mer miljøvennlige varebiler.
Venter på Mondeo
Når ny Mondeo ankommer mot slutten av året, blir det fest i Ford. Bilen har vært savnet fra samme dag som Ford lanserte den i USA, og Ford i Europa måtte fortsette å leve med den gamle.
Så viktig er Mondeo for Ford i Norge at bilen i følge OFV to ganger i dette århundret har vært nest mest kjøpte enkeltmodell og blant de ti mest kjøpte i perioden 2007 til og 2011.
Ford har allerede lansert den lille SUV-en EcoSport i Europa, men Norge venter med å ta den til nordisk vinterpakke er på plass. Til Norge vil snaut fire meter lange EcoSport komme fra Brasil. Bilen er kun aktuell med drift på forhjulene og ikke med 4x4.
Mustang i 2015
Sønstebys hjerte begynner å banke fortere når navnet Mustang nevnes. Meningen er å lansere siste variant av dette ikonet i Norge i 2015. Men prisen avgjør om den store entusiastskaren kommer til å kjøpe 50 eller 500 Mustang.
Mustangs problem er at den i USA ikke koster stort mer enn Toyota Yaris koster i Norge. Men avgiftene kan gjøre den svindyr...
Trolig ikke før om et års tid ruller Ford ut Vignale-programmet på Mondeo og S-Max. Ford omtaler de oppgraderte bilene som premium og kundebehandlingen skal være på samme nivå.
– Vi tror at i vår travle hverdag finnes det kunder som setter pris på å bli tatt ekstra vare på, og som er villige til å betale for det, sier Sønsteby.