-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford elektrifiserer
Ford har selvsagt også innsett at fremtidens biler i større grad blir elektriske. Nå har de avslørt en del detaljer.
Ford skal lansere 13 nye modeller med stikkontakt i løpet av de neste fem årene, både rene elbiler og ladbare hybrider. De jobber også med induksjonslading for biler.
Totalt skal Ford investere 4,5 milliarder dollar, tilsvarende nesten ti norske Opera-hus, frem til 2020 på elektrifiserte kjøretøy.
Bare ved Flat Rock-fabrikken i Michigan skal det investeres 700 millioner dollar – noe som må være musikk i ørene til Donald Trump.
– Etter hvert som flere forbrukere over hele verden har blitt interessert i elektrifiserte biler, forplikter Ford seg til å tilby forbrukerne et bredt spekter av elektrifiserte kjøretøy, tjenester og løsninger som gjør folks liv enklere, sier Mark Fields, toppsjefen i Ford Motor Company.
– Våre investeringer og utvidelse av sortimentet gjenspeiler vår oppfatning av at det globale tilbudet av elektrifiserte kjøretøy vil overstige tilbudet av bensindrevne biler i løpet av de neste 15 årene.
Dette er nok en bekreftelse på at det ikke bare er i Norge vi skal kjøre elbiler i fremtiden, hvis du måtte leve i den villfarelsen.
Ford har i første gang sluppet detaljer for syv av de 13 nye modellene:
- En helt ny helelektrisk kompakt-SUV som kommer i 2020, utviklet med en rekkevidde på minst 480 km, som skal bygges på Flat Rock fabrikken og selges i Nord-Amerika, Europa og Asia.
- En hybridbil som skal lanseres i 2021 og bygges på Flat Rock fabrikken. Et høyt volum av disse selvkjørende bilene er beregnet for kommersiell bildeling, med start i Nord-Amerika.
- En hybridversjon av bestselgeren F-150 pickup - med høy trekkraft og nyttelast - vil være tilgjengelig i 2020 for salg i Nord-Amerika og Midtøsten. Denne vil bygges på Fords fabrikk i Dearborn.
- En hybridversjon av Mustang vil levere krefter fra en V8-motor med økt dreiemoment ved lave turtall. Mustang Hybrid, vil også bygges på Flat Rock fabrikken, lanseres i 2020 og vil først være tilgjengelig i Nord-Amerika.
- En Transit Custom plug-in hybrid vil lanseres i Europa i 2019, og den er utviklet for å bidra til å redusere driftskostnader og bedre drivstofføkonomien.
- To nye hybrid-politibiler. En av de to vil bli bygget i Chicago, og begge vil bli tilpasset med politiets eget utstyr ved Fords modifikasjonssenter for politikjøretøy i Chicago
I tillegg avslører Ford at den globale porteføljen av nyttekjøretøy vil være selskapets første hybrider drevet av EcoBoost®-teknologien (turbo), som fremmer bedre ytelse og drivstofføkonomi.
Selskapet planlegger også ekspansiv utvikling av elektrifiserte kjøretøy-tjenester og mobilitetsløsninger. Disse inkluderer flåtestyring av elektriske biler, ruteplanlegging og telematikkløsninger.
Selv om Ford er beskjedne innen elektrifisering i Norge (47 el-Focus i 2016, 26 året før), er de det største merket innen plug-in hybrider i USA, og nummer to for alle typer elektrifiserte kjøretøy. Og, som du skjønner, er fremtidsambisjonene store.
Ford har allerede et samarbeid med en gruppe europeiske produsenter om utbygging av hurtigladestasjoner som skal kunne lade en elbil omtrent like raskt som man fyller drivstofftanken på en bensin- eller dieselbil.
Vi må nok bare innse at bilfremtiden blir mer og mer elektrisk.