-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Går for ny rekord
Hvor lite diesel er det mulig å bruke når man kjører en personbil fra Norges sørligste til nordligste punkt? Det skal en norsk duo finne ut i løpet av den nærmeste uken.
Økokjøringsekspertene og verdensrekordholderne Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink legger i disse dager ut på distansen Lindesnes-Nordkapp for å sette en rekord det skal bli vanskelig å slå.
Den 17. august legger de to ut på sitt rekordforsøk fra Lindesnes. Målet er å bruke så lite drivstoff som mulig med en standard personbil mellom Norges sørligste og nordligste punkt.
Deler sin erfaring
Rekordbilen, en Ford Mondeo med 1,5-liters dieselmotor, skal kun kjøres på norske veier på ferden nordover, en tur som er planlagt å ta fire dager. Underveis skal verdensrekordholderne stoppe flere steder og dele sine beste økokjøringstips.
– Vi gjør dette fordi vi har stor interesse for økonomisk kjøring, og for å vise at vi kan få mer ut av hver liter drivstoff enn noen trodde var mulig på norske veier. Nordmenn flest kan kjøre mer økonomisk om de forsøker, men skal man redusere forbruket betydelig kreves det kunnskap, timevis av trening og nøye forberedelser, sier rekordfører Knut Wilthil
Han sitter blant annet på verdensrekorden for lavt forbruk i bensinbil. Den ble tatt da han og Henrik Borchgrevink kjørte Kautokeino-Oslo på én tank.
Rekordforsøket Lindesnes-Nordkapp vises ”live” i form av streaming på rekordportalen paaveien.no, der alle kan følge turen som om de sitter i bilen. Her får man også mulighet til å gjette forbruket til Knut og Henrik på turen.
Nøye forberedt
Blant forberedelsene som gjøres, er innkjøring av bil, nøye planlegging av rute, fartsberegninger og utstyr det viktigste.
Blant annet har bilen fått montert EcoContact 5 fra Continental for å begrense rullemotstanden, og bilen er polert for å redusere luftmotstanden så mye som mulig. Drivstoffet på tanken er Shells Diesel Extra.
– Vi er pirkete på detaljene og vil ikke overlate noen ting til tilfeldighetene. Vi kommer til å kjøre under 80 km/t hele turen, så for ikke å skape for mye køer kjører vi enkelte strekninger om natten. At vi er to i bilen gjør at vi kan lese trafikkbildet bedre, og på den måten utnytte energien i hver dråpe drivstoff maksimalt, sier Henrik Borchgrevink.
Nordkapp-Oslo på én tank
Når Knut og Henrik når Nordkapp, starter et nytt rekordforsøk. Da skal de toppe tanken på nytt i et forsøk på å nå hovedstaden på én tank, noe ingen tidligere har klart. For å oppnå dette går turen igjennom Finland og Sverige, der veiene er bedre egnet for å klare rekorden.