-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mustang feirer 10 millioner
Det går inflasjon i bursdager for tiden. Jeg vet ikke hvor mange som feirer 70 år i år. 70 år? Pleide det ikke å være 75 som var såpass rundt at det var verdt en fest? Men å feire Mustang nummer 10 million, det skal Ford få lov til. Den er innafor.
Det er fire år siden Mustang feiret 50 år, men akkurat der er jeg enig med Ford: det er såpass mye man kan se tilbake på nå, at 2018 også kan brukes som et bra Mustang-år.
Bullitt feirer 50, og markeres med en Bullitt-versjon av den nye Mustangen – som forresten har fått en grei oppdatering i år.
Les også: Medisin mot muskelsvinn
Mustang Cobra Jet fyller også 50, en skikkelig 335-hesters dragster den gangen. 50 slike ble bygget. I 2008 ble den gjenfødt i en 8-sekunders konkurrent i NHRA – og frem til 2016 bygget Ford 250 replikaer av denne.
Nå har de jommen, 50 år etter originalen, bygget en ny med en forholdsvis hot versjon av 5,2-liters Coyote-motoren på plass.
Ford gir ikke noen andre prestasjonsdata enn at denne gjør kvartmilen på 8,5 og ender opp med 240 km/t. Dodge Challenger SRT Demon sier 9,64 sekunder – så dette høres heftig ut.
Samtidig får vi høre om hun som var den første i verden som kjøpte en Mustang gjennom en vanlig forhandler-deal. Gail Wise heter hun, hennes 1964-mustang var en lyseblå convertible.
Etter 15 år sluttet den ganske enkelt å kjøre. Hennes ektemann, Tom, lovet å fikse den – men som alltid i slike historier skjedde det ikke.
Men da Tom endelig begynte å se seg om etter deler for å få bilen på nett igjen, dukket det opp en historie om verdens eldste Mustang, kjøpt den 16. april 1984.
– Jeg tror din er eldre, sa Tom da han kom hjem, og de fant frem kontrakten. De fant både håndboken og den opprinnelige kontrakten og, – ja visst, vår var kjøpt den 15. april, forteller Gail i dag.
Bilen ble restaurert og den opprinnelige eieren, som fremdeles eier den samme bilen (som nå er verd minst 350.000 dollar – den koste 3.500 i sin tid!) var på plass da Ford nylig inviterte til fest for Mustang nr. 10 millioner
Ford minner oss om at dette er bilen som har vist seg frem i flere filmer og har flere følgere på Facebook enn noen annen bil i hele verden.
Så da nummer 10 million forlot fabrikken i Flat Rock, Michigan, var det en stor samling av 60 historiske Mustanger der. De kjørte i parade fra hovedkvarteret i Dearborn til fabrikken, og fikk følge av en heftig P-54 Mustang høyt der oppe i himmelen.
Selve jubileumsbilen ble en 460-hesters Wimbledon hvit GT V8-utgave med sekstrinns manuell kasse. Den første hadde 164 hester fra V-åtteren sin, og en tretrinns.
Mustang er USAs bestselgende sportsbil, sier fabrikken, men akkurat nå er de vel så opptatt av at de har solgt 38.000 av den nye versjonen bare i Europa, siden 2015.
I fjor ble det solgt flere Mustang enn 911 i 13 europeiske markeder, blant annet Storbritannia og Spania: Toppmarkedene i Europa er Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Belgia og Sverige!
Dagens Mustang er sjette generasjon. Det er ikke noe som tyder på at det skal stoppe der.