-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tilpasser seg fartsgrensene
Glem UP og de ekle laserkontrollene. Glem fotoboksene og gjennomsnittsfartsmåling. Fords nye S-Max leser fartsskiltene og tilpasser bilen automatisk til aktuell fartsgrense på stedet.
Det var egentlig bare et spørsmål om tid før noen fant på å samkjøre fartsbegrenseren i cruisekontrollteknologien med skiltgjenkjenning. Mange bilprodusenter har tatt hver enkelt av disse teknologiene i bruk for mange år siden, men Ford skulle bli første til å kombinere dem – og gjør det i forbindelse med oppgraderingen av familieflerbruksbilen S-Max.
Intelligent Speed Limiter kaller Ford teknologien. Her kan føreren naturligvis selv stille inn maksimal ønsket fart i fartsbegrenseren, eller overlate hele prosessen til bilens skiltlesende øye, et frontrutemontert kamera som både leser fartsskilt samt opphevelsen av dem. Etter å ha brukt et par millisekunder på å tolke fartsskiltet og justeres farten ned om det går for fort. Hvis bilen i tillegg er utstyrt med navigasjon, brukes også kartdata sammen med kameraets øye der det er langt mellom fartsskiltene eller ikke er noe skilt.
Ford opplyser at systemet tillater at det legges inn inntil åtte kilometer overstyring i fartsbegrenseren. I tillegg kan naturligvis programmeringen overstyres ved å tråkke inn gasspedalen, eksempelvis ved forbikjøringer. Fartsbegrenseren er derimot ikke samkjørt med den radarstyrte cruisekontrollen.
Hastighetsbegrenseren bruker ikke bilens bremser, men kutter drivstofftilførselen når bilens fart reduseres. Om dette ikke er nok, eksempelvis i utforbakker, varsles føreren med alarm.
Mange hjelpesystemer
Ford har for øvrig proppet nye S-Max med så godt som alt som er tilgjengelig av førerstøttesystemer for å gjøre bilen mest mulig autonom. I tillegg til skiltgjenkjenning har S-Max naturligvis blindsonevarsling, filskiftvarsling, adaptiv cruisekontroll, føreroppmerksomhetsovervåking, varsling av kryssende trafikk og fotgjengergjenkjennelse i kombinasjon med automatbremsing. S-Max leser også veiens kantlinjer og styrer inn i kjørefeltet igjen om føreren er uoppmerksom. Den nye styringen gjør bykjøring til en lek, i følge Ford.
Parkeringsassistenten parkerer bilen for deg – helt automatisk – og utkjøringsassistenten sørger for at du kommer deg ut av den altfor trange luka. Et 180 graders kamera sladrer om alt som måtte befinne seg foran bilen.
Endelig har Ford tatt i bruk ratt med varme, og setene foran kan leveres med både kjøling og massasje, alt nytt på familieflerbruksbiler.
Nytt på S-Max er også firehjulstrekk. Dette lar seg nå gjøre fordi bilen bygges over samme tekniske lest som Mondeo. Det betyr samtidig tilgang på fire dieselmotorer (120, 150, 180 og 210 hk) samt to bensinmotorer (1,5 l/160 hk og 2,0 l/240 hk).
Mer om Ford S-Max kan du lese her.