-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mustang i sentrum
Da forhandlerne hadde reist hjem ble journalistene tilbake for en lang kveld med Mustang i sentrum. Hvorfor? Kanskje den minst viktige bilen Ford har. Men symbolet er viktig: Nå gir Ford virkelig gass. I Europa også.
Vi glemmer for lett at Ford var den eneste av de store amerikanske bilprodusentene som klarte seg over kneika ved egen hjelp. Både GM og Chrysler måtte forbindes og utstyres med krykker av US Government.
Derfor er det kanskje forståelig at Ford ikke klarte å holde samme fokus på alle sine operasjoner.
Europa har blødd skikkelig. Men det er ikke lenge siden prognosene for i år ble bedret fra 2 milliarder baklengs til 1,8 milliarder, og nå blir vi fortalt at i 2015 skal det hele være i balanse og vel så det.
Mye på gang
Samtidig skulle Europa få 15 nye bilmodeller i løpet av et par år, nå er det skrudd opp til 25.
Det inkluderer overraskende fremstøt som Vignale-serien som er like mye premium kundeopplevelse, som det er rene bilmodeller.
Og det inkluderer den flunkende nye utgaven av 50-års jubilanten Mustang, som nå – for første gang i historien – skal selges over hele dette kontinentet også.
Dette var bakgrunnen for at 2500 forhandlere og mediafolk var innkalt til Barcelona for å ta del i en «Go Further» event.
La oss hoppe litt. Et litt trist bord i en helt tom, ganske stor, restaurant på et iskaldt (ikke temperatur, men design) moderne hotell i Barcelona.
Journalister, Ford-folk og så han som startet Mustang-klubben i Norge den gange bilen feiret tretti-års jubileet.
Litt tung samtale. Lange pauser. Og så sier jeg at «jeg begriper ikke den enorme hypen for en såpass alminnelig haug som den opprinnelige Mustangen. Den var da ikke annet enn en stiv bakaksel og et veldig langt panser…»
Da kom vi i gang, for å si det sånn.
Entusiaster
Ford hadde nemlig også invitert representanter for Mustang-klubber fra hele Europa. Det ble mange, nå vet jeg mer enn jeg noensinne aldri har ønsket å vite om hvordan de snudde flensene på innsiden av panseret på 67 1/2 modellen!
Ford kommer til å trenge all den Mustang-klubb hjelpen de kan få, for noe av det de bygger sin nye fremtid på, er dette med ikonet Mustang, denne mytiske Mustang-mystikken som nesten setter bilen i eventyrklasse med Ferrari.
For alt jeg vet – det kan hende det virker, og uansett ser den nye Mustangen etterhånden veldig bra ut.
Fronten er selvfølgelig bankers, de skrå baklyktene også – rendyrka Mustang-personlighet.
Men profilen på coupéen har noe klassisk over seg, samtidig som hele bakparten har fått nye muskler og stramme oregano-linjer. Akkurat som den delen vil skryte av den nye, uavhengige bakhjulsopphengningen.
Selvstendig
Så er jeg imponert av hvordan de har klart å skille cabrioleten fra coupéen, her er det ikke snakk om en bil de bare har kappet taket av, nei, dette er skikkelig designarbeid.
Men hvorfor det var i siste liten at de bestemte seg for å senke den enda et par centimeter, er vanskelig å forstå. Den må ha sett ut som en katastrofe såpass høy den opprinnelig var ment å stå.
Jeg spurte Richard Bugge Andersen, vår lokale og medbragte Mustang-guru («er det sant at det er mer enn 3.000 Mustanger i Norge nå?» «Nei, i øyeblikket er det blitt 4.007!») om hva han syntes var best med denne sjette Mustang-generasjonen.
Profilen og fronten var det han nevnte først, og at cabrioleten var sin egen herre. Og hva hadde overrasket ham i forhold til det han visste på forhånd?
«At det ble uavhengig bakstilling. Det hadde vi bare gjettet på. Det gjør den selvfølgelig mindre egnet til drag, men det er nok nødvendig å følge med i tiden. Og så ble jeg veldig imponert av kvalitetsfølelsen i interiøret og jeg er glad for at vi er lovet skikkelige motorer – også de som ikke er V-åttere mener jeg».
Ny Ka
Men vi må ikke glemme bort de andre nyhetene. Når det gjelder Mustang snakker vi kanskje litt over 200.000 globale salg i året. Den nye Ka bør gjøre det bedre enn som så.
Den bilen som ble bekreftet i Barcelona er altså produksjonsutgaven av konseptet vi fikk presentert for kort tid siden. Basert på den samme B-plattformen som Fiesta er, slik at samarbeidet med Fiat dermed opphører.
Og så den har fått det nye formspråket til Ford som forsøker å gi det hele følelsen av å være litt mer fornemt enn det egentlig er. Vi kan vel si at designsjef Martin Smith henter opp litt av det han for lenge siden lærte hos Audi.
Den nye er altså femdørs, mens alle foregående Kaer, siden den ble lansert i 1996, har vært tredørs.
Viktige segmenter
Ka-salget har dalt med nesten 20 prosent i Europa i år, og kommer nok ikke til å nå særlig mye over 50.000 når året er omme. Men totalt nærmer salget seg 2 millioner siden starten.
Ford regner med at dette segmentet vil øke fra dagens 4 millioner til 6,2 i 2017, så det gjelder å være med. Men til Norge? Ikke før 2016.
Edge ligger nok enda lenger fremme. Den nye er allerede vist i USA, men man snakker om 2016 Europa, selv om den skal vises i Paris allerede til høsten.
En overklasse-SUV, Touareg/Santa Fe størrelse, og det i et segment som Ford tror kommer til å øke med 22 prosent de neste fire årene.
Så var det EcoSport da, en av de tre SUVene Ford viste oss - den tredje var Kuga – som skal gjøre Ford dominerende blant SUVene. Den er egentlig fra Brasil og er såpass søramerikansk at den nordiske kaldværpakken ennå ikke er ferdig utviklet, så her må vi også vente til 2015.
Visjoner
Så vi har hørt masse nye tall, vi har hørt taler om nye innstaser, vi har vært med på lansering av en ny plan som heter noe så beskjedent som «New deal» og har hørt Bill Ford snakke om sin første flaskegrønne Mustang.
Og det hele ble avsluttet med en klubbstemning som man ikke finner make til i tre kilometers omkrets fra Solli Plass, Oslo Vest, i hvert fall. Egentlig var vi blitt litt høye på Ford.
Da var det deilig å rusle hjem i nattemørket og se noen av disse glinsende bilene, som var lystobjekter for siklende tilskuere for bare noen timer siden, stå mutters alene inne i enorme lagerlokaler på vei hjem til et eller annet - og se sliterne, de som jobber for at slike arrangementer skal gå knirkefritt, dytte og dra på disse motvillige jernhaugene som plutselig er blitt redusert til ganske uspennende objekter igjen.
New Deal, Go Further, One Ford. Det krever jommen sitt å holde slagordtrykket oppe.