-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Treer fra Ford
Ford er blant dem som viser downsizing i hardt metall. Nå kommer deres tresylindrede 1-liter.
Den treeren som Ford setter i produksjon i Craiova (Romania) neste år er bare første medlem av en større motorfamilie. Fra denne enliteren, med direkte innsprut, skal det komme motorer som skal betjene hele Fords utvalg av små- og mellomklasse biler.
Focus blir den første modellen som får aggregatet, deretter følger C- og B-Maxene. Den første utgaven kommer med 120 hester, men litt senere skal det også komme en med 101 hk. I begge tilfeller snakker vi om turbo-hjelp.
Mer kraft, bedre økonomi
Den skal erstatte en rekke eksisterende motorer, fra 1,25-literen til 1,6-liters Duratec’en. Den nye er nemlig kraftigere enn 1,6-literen, og mer økonomisk enn 1,25 literen. Hvilket høres ut som en lykkelig løsning.
Det er også planer om å bruke motoren i spesielle utgaver i Asia, da uten turbo og med 65 til 80 hk.
Vi finner mange lekre konstruksjonsløsninger ombord, og ingeniørene har lagt spesiell vekt på kort oppvarmingstid, minimalt pumpetap (eller kall det gjerne godt åndedrett) og minst mulig intern friksjon. BP har forresten utviklet en spesiell olje til denne motoren.
Akkurat som hos Volkswagen har de droppet balanseaksel, vi kan i hvert fall attestere at på Up var ikke vibrasjoner noe problem i det hele tatt.
Men i motsetning til Volkswagen, som har bygget en nesten kvadratisk tresylindret (boring og slag er 74,5 x 76,4 mm), har Ford-motoren en overraskende lang slaglengde: 82 mm mens boringen er på 71,9.
Jeg aner ikke noe om turtallet på disse maskinene, men det skulle ikke forundre meg om Ford har klart å få det ganske høyt også – stikk i strid med alle tradisjonelle regler om langslag.
Det som imidlertid er sagt er at enliteren har et dreiemoment på 170 Nm som kan peake på 200 ved overboost. Og boosten sørger en skreddersydd, helt ny, turbo fra Continental for.
Oppskriften høres spennende ut, men det spørs om motoren får like stor oppmerksom som nye kromlister på Ka ville fått.