-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første Kinabil i Europa?
Selv om SsangYong nå er kinesisk eid, er det kanskje galt å kalle den kinesisk. Men om Jiangling er det ingen tvil. 80 prosent kinesisk (og 20 prosent Ford) og på full fart inn i Europa.
En av Nederlands minst kjente rallyførere, Peter Bijvelds, 26 år gammel, 191 cm høy, 82 kg og singel (i følge hjemmesiden hans) er i ferd med å gå gjennom den Kinesiske Mur. Ved at han har gjort en avtale med Jiangling Motors Corp om import av deres Landwind til 27 land i Europa. (Norge er et av dem.)
Bilen, som skal hete JMC Landwind i Europa, er allerede på gata i Nederland, der den koster fra 17.000 euro til 20.000 for den dyreste, som blant annet har en 2,8-liters Isuzu diesel. Den har standard mål, 475 x 180 x 175 cm, veier fra 1640 til 1790 kg og har ikke alt for avanserte spesifikasjoner, selv om den nok heller bør sammenliknes med en Opel Frontera enn en Galopper.
Det haster for Bijvelds å få bilen ut, fordi dersom den ikke blir typegodkjent før den 1. oktober, må motorene oppfylle Euro 4 med en gang. Det gjør de ikke, så en typing før den datoen gjør det mulig for ham å selge disse bilene frem til 2008 uten å endre motorene. Derfor sier han mai når det gjelder Belgia og Nederland, han er i ferd med å gjøre avtaler med tyske forhandlere, og andre henvendelser vil han sikkert ønske velkommen.
Denne produsenten er statseid, ligger i Jiangxi provinsen, har jobbet sammen med Isuzu (bare teknisk, ikke økonomisk) fra 1984, men i 1995 kjøpte Ford opp 20 prosent av selskapet. Den eneste Ford-forbindelsen er imidlertid at de bygger Transit på lisens for det lokale markedet.
Lastebiler er hovedproduktet, men pick-ups og SUVer blir stadig viktigere. At de også har en SUV som heter Simen ser jeg på som en klart formildende omstendighet. Det er nesten enda bedre enn Skodas kommende Laura.