Frykter plagiat

Bilene på Frankfurt-standen til kinesiske Shuanghuan Automobile kan komme til å bli god advokatmat.

Publisert Sist oppdatert

Klikk HER for alt fra Frankfurt!

Først var det de japanske bilfabrikkene som ble beskyldt for å plagiere da deres tilstedeværelse på de europeiske bilmarkedene ble mer enn plagsom for de europeiske bilfabrikkene. Så begynte sørkoreanske bilfabrikker å yppe seg. Også de ble beskyldt for å drive med intellektuelt tyveri.

Nå er det kineserne som ruller inn på scenen. Og at det i deres design- og konstruksjonsavdelinger leses det internasjonale bilmagasiner, er helt tydelig.

Truer anmeldelser

De første som føler seg tråkket på tærne, som truer med rettslige skritt, er BMW og Daimler.

Når den internasjonale bilmessen i Frankfurt åpner mot midten av september, vil representantene for de to fabrikkene være mer enn normalt interessert i standen til kinesiske Shuanghuan Automobile.

Daimler mener at deres Noble er mer enn tilfeldig lik DaimlerChryslers Smart Fortwo, mens BMW har studert fabrikkens modell "CEO", som de mener til forveksling ligner på foregående utgave av BMW X5, som ble tatt ut av produksjon i 2006.

Dersom det de ser er tilnærmelsesvis likt produkter de to fabrikkene allerede har utviklet, ligger alt an til advokatmat på et meget høyt nivå. For en juridisk strid om opphavsrett mellom to tyske fabrikker og en kinesisk fabrikk vil neppe bli en enkel juridisk nøtt.

Liten fabrikk

La oss i sammenhengen ha nevnt at Shuanghuan Automobile hører til blant de meget små kinesiske bilfabrikkene, og å få en negativ dom mot seg på det nivået de befinner seg, kan bety kroken på døren.

En talsperson for Shuanghuan ble telefonintervjuet av nyhetsbyrået Reuters, men ønsket ikke å kommentere påstanden om plagiat.

Begge bilene ansees som utviklet lokalt av kinesiske myndigheter. Sa han.

Shuanghuans "COE" er solgt i sørøstasia og i Italia, og flere europeiske forhandlere har uttrykt interesse for å selge minibilen Noble.

Talspersonen for Shuanghuan sa også at de ennå ikke har bestemt seg for om de vil delta på Frankfurt-utstillingen, eller om de ønsker å selge Noble i utlandet. Men at de er påmeldt Frankfurt-utstillingen er det ingen tvil om.

På høyeste nivå

Denne uken er forbundskansler Angela Merkel i Kina, og blant budskapene hun er blitt bedt om å legge frem for kinesiske myndigheter er at de må gi større beskyttelse til det som gjerne kalles intellektuelle opphavsrettigheter. En bils form og konstruksjon hører inn under et slikt begrep.

I fjor klarte DaimlerChrysler å stoppe en annen kinesisk fabrikk fra å starte salget av en bil som var umiskjennelig lik deres Smart.

Powered by Labrador CMS