-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Karmann med Polo cabriolet
Tyske Karmann, med evig plass i bilhistorien på grunn av gamle Karmann Ghia, er en av Europas store biltak-leverandører. I Frankfurt kom de med en åpen Polo, men de viste seg også fra en annen side
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Spyker
På Karmann-standen i Frankfurt sto det noe jeg kjente ganske godt. Et komplett chassis/karosseri for nederlandske Spyker. Sist jeg møtte denne bilen var denne delen av strukturen fremdeles håndbanket og –bygget av et lite firma i England. Men nå snakket vi altså industri?
Det viste seg at Karmann har satt opp en ny avdeling for ultrakorte serier, som Spykers for eksempel. For dem har de nå bygget 150 enheter og er i ferd med å legge opp til nye 200.
Disse er i meget stor grad håndbygget, så det er ikke investert i dyre maskiner. Men teknologien er allikevel ganske avansert. Aluminiumsplatene formes ved at de varmes opp til ca. 500 grader, og så formes i de av trykkluft før håndverkerne går løs på dem og får det hele satt sammen til en fantastisk stiv konstruksjon.
Polo
Så da måtte vi også ta en titt på konseptbilen deres, som var ganske beskjeden i år. En åpen Polo, med stofftak. Men det er meget mer enn bare en kalesje.
For eksempel kan bakruta åpnes ved at den heves opp over taket, som et motsatt soltak. Nyttig, enten når du skal hive små ting inn i bilen, handleposen for eksempel. Eller muntert, dersom du ønsker å høre motorlåten når du kjører i en tunnel.
Kanvas og glass
Forresten, motorlåten fra en Polo er kanskje ikke noe argument. Men dessuten er stofftaket utstyrt med glasspanel på toppen, som kan fjernes, slik at vi snakker egentlig om et soltak på stoff-cabrioleten.
Taket er bygget med maksimal sikkerhet i tankene samtidig som det, kombinert med et foldbart baksete, er konstruert slik at det gir maksimalt volum bak for bagasje. Karmann sier at de virkelig tror på en konvertibel fremtid – også for så små biler.
Karmann har tak på taket
Renault, Nissan, Pontiac, Mercedes, VW, Audi – det er bare noen av de merkene som får tak fra Karmann. I år regner de med å bygget 170.000 takmoduler – og det er før de har fått småbilene med det nye 2-i-ett taket som kunder.