Farvel til Frankfurt
Sånt som dette er ofte morsommere enn bilene som vises. Selv når de heter Bentley. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
For en gjennomført konseptbil fra Skoda! Böhmisk glass i fronten og sjalet på modellen er gjennomført Praha-kubisme. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
For en gjennomført konseptbil fra Skoda! Böhmisk glass i fronten og sjalet på modellen er gjennomført Praha-kubisme. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
For en gjennomført konseptbil fra Skoda! Böhmisk glass i fronten og sjalet på modellen er gjennomført Praha-kubisme. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Voksne folk er åpenbart fremdeles ikke lei av å titte inn i VR-briller. De står sågar i kø for å få lov. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Voksne folk er åpenbart fremdeles ikke lei av å titte inn i VR-briller. De står sågar i kø for å få lov. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Aldri si at noe er først, pleier jeg å predike. Men er ikke dette verdens første Audi med fossilmotor og ren bakhjulsdrift? (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det var dekk i mange fasonger på Frankfurt-utstillingen i år. Noen er ment på ramme alvor. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Vi kan like godt venne oss til denne type forbruks-informasjon nå. Ikke liter, men kWh. per mil. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Takata? Var ikke det noe med noen mislykkede kollisjonsputer …? (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
MÅ det være brett på taket av den nye Bullien for at vi skal tro på den? (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Tyske konseptbiler har en tendens til å se ut som halvstekte loff, påstår jeg ofte. Skjønner? (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
McLaren var faktisk på plass. Med et ganske kleint uteareal. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Dette åpner for nye kundegrupper. Hengerfeste og Campingvogn på en Twizy. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Russisk autonom. Men denne er til oppdrag som for eksempel minerydding. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Militæret er ikke hva det har vært. Nå skal fenrikene kjøre Formel Student også, nå. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
FiatChrysler var blant de mange som holdt seg unna utstillingen. Men de var der likevel. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Minner … Wankel-Mazdaen ble vist i Oslo da Tom og Jan Kolberg presenterte sin nye bilimport-virksomhet – kommende Norgesmester – for 50 år siden. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
. Og Mercedesen, også Wankel, har jeg også kjørt. På bane! (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Vauxhall? Er det PSA som forsøker å trøste engelskmennene ved å fortelle at deres lokale Opel fremdeles skal finnes? (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
På pressedagene fraktes slitne journalister i limousiner mellom alle utstillingshallene. Denne buggyen, som attpåtil bråkte, var litt av en avveksling. Sikker var den ikke, heller. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Dette er en av deltakerne i en ny tysk racingserie der biler bygges om til batterielektrisk drift. Ser morsomt ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Urban-flørten til Honda var vellykket, men trenger vi et dashbord som ser ut som nederste fjerdedel av et altfor stort TV? (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Kommer på en bil nær deg, snart. Transparente dørhåndtak med lys-effekter. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
På det ene bildet ser vi norsk toppsjef i Ford, Ingvar Sviggum, med sin Th!nk-sykkel. Kan det være 15 år siden?
(Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
På det andre ser vi dagens el-sykkel fra Ford. Tenk hva Ford og vi har mistet ved ikke å utvikle Th!nk-merkevaren. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Car2Go (BMW) har slått seg sammen med Moovel (Daimler). Akkurat som Volkswagens MOIA er det etablert for å ødelegge forretningsmodellen for fabrikkene. Bildeling, mobilitets-tjenester, alt betyr mindre behov for nye biler. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Car2Go (BMW) har slått seg sammen med Moovel (Daimler). Akkurat som Volkswagens MOIA er det etablert for å ødelegge forretningsmodellen for fabrikkene. Bildeling, mobilitets-tjenester, alt betyr mindre behov for nye biler. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Audis anskuelse av Autonom. Tusen takk, jeg vil heller ha en levende gitarist. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Det er ikke bare herrer med gulaktig hudfarge og skrå øyne som vandrer rundt og sjekker nye bilers toleranser, oppfattet kvalitet og panserlåsmekanismer. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Elekto-Buggy – med tilhenger faktisk. Spesielt morsomt når slikt kommer fra tyskere, de er jo ikke ment å være litt gærne. (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Sliten......? (Foto: Jon Winding-Sørensen
Farvel til Frankfurt
Bra spørsmål etter elektrosjokk, hybrid-hype og bakholdsangrepene på dieselmotoren. På tide å bruke eget vett, kanskje? (Foto: Jon Winding-Sørensen

Farvel til Frankfurt

En ting er å vinke farvel til Frankfurt etter avsluttet 2017-bilutstilling. Noe annet er å vinke farvel til selve bilutstillingskonseptet. Kanskje er det det vi har gjort?

Publisert Sist oppdatert

Vi visste at den ville være annerledes. En rekke store bilprodusenter som har pleid å beslaglegge store gulvflater, meldte lovlig fravær i år.

Små bilprodusenter finnes det nesten ikke mer, den eneste avvikeren vi fant var en Roding, og den sto hos Thyssen-Krupp som eksempel på Steer-by-Wire.

Dessuten hadde selv de store tyske som var der, krympet.

Hos Mercedes var en hel etasje tømt for biler, i stedet var det laget en Silicon Valley campus-aktig avdeling for å trekke til seg unge, kreative start-up hoder – akkurat de som har meldt seg ut av bil.

Og hos Volkswagen-Gruppen hadde de trukket inn Audi fra den midlertidige kjempepaviljongen de har pleid å sette opp utendørs.

Til og med BMW ga oss signaler. Både de og Mini var der, også med nye konsepter, men på tross av nytt Fantom, hadde de valgt å holde Rolls-Royce borte. Bagatell? Tendens, sier jeg.

Markedsplass
Utendørs lignet det hele mer på en type Røros-martnan enn på en bilutstilling, med alt mulig slags rask (noe var faktisk også bilrelatert!) fra en endeløs rekke telt langs hoved-aksen. Og det var satt opp noen prøvekjøringsområder som var komplett patetiske.

Litt underlig var det også å starte i den ene hallen nede ved presse-inngangen. Der fant man de vanlige – det begynte med Trasco (skuddsikkert) og Brabus (krutt og dynamitt) og fortsatte med gamle kjente.

Men så, neste hall, som alltid har vært like full av utvilsomme biler, var nå ganske tettpakket av underleverandører.

Lav show-faktor
Smidde opphengningselementer fanget kanskje ikke den store interessen? Så ble det bil igjen, i den store Hall 8, men minst like mye gulvflate for underleverandører som for bilprodusenter.

Jeg syns det er topp å møte alle disse som i realiteten legger premissene og skriver fremtidige spesifikasjoner for bilfabrikkene, men som bilSHOW er det kanskje ikke maksimalt?

Men som dere skal se av disse siste bildene mine fant jeg mer enn nok til å bli engasjert, nostalgisk, interessert, kynisk og jeg fant heldigvis, som vanlig, mer enn nok jeg kunne smile av.

Det blir nok flere IAA fremdeles, men at de vil endre karakter har vi allerede fått overbevisende eksempler på.

Powered by Labrador CMS