-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lys er den nye krom
Vi har jo sett det komme – lys som et element i bildesign. Noen av bilene på IAA tok det lenger enn ventet. Men kanskje ikke langt nok allikevel.
Hvor lenge er det siden Porsche tok den helt ut og la en ubrutt rød stripe over hele hekken?
Toppen av dristig?
Ekstern lysdesign har vært ganske tilbakeholdende ganske lenge.
Hvor lang tid tok det før demningen brast?
Nå begynner opplyst logo i fronten å bli main-stream.
Det var på tide.
Det er ikke SÅ lenge siden du måtte betale ekstra for å få stjerna til å lyse i fronten av de store lastebilene fra Mercedes-Benz.
Snart kommer du til å få slikt på din neste bruksbil, enten du vil det eller ei. Den gamle VW-logoen lyste på en Amarok (men den nye lyste IKKE på den nye ID3).
Det er jo blitt så enkelt å leke seg med lys. Tidligere måtte du ha pærer og ledninger og reflektorer, sikringer også. Nå kan du legge lys i en stripe langs bilen like lett som du legger på en tape.
Det er selvfølgelig litt vanskeligere å bygge disse kompliserte 3D front- og baklysene, med den spesielle krystallkrone-effekten, men alle kan gjøre det hvis de vil – og dem er det mange av.
Innvendig har det også skjedd en del siden vi fikk de første mood-lys mulighetene hvor du kunne velge mellom 80-talls Hamburg-nattklubb stemning eller iskald italiensk jernbanerestaurant.
Særlig den elektriske S-klassen boltrer seg med innvendige effekter. Diskrete seteprofiler i nattemørket, for eksempel.
Hva poenget er, er vanskelig å se. Alle trenger vel en utvendig signatur, men det får da være grenser. Fargerike, pompøse visittkort har da for lengst forsvunnet?
Og lys-design innendørs gir mening hvis vi snakker en teater-scene eller en stor stue, men inne i en bil som det (fremdeles) er meningen man skal kjøre.
Jeg skjønner Custom-folket som bruker lys som dekorasjoner. Men deres biler er jo stort sett til utstilling eller parader – de vi så i Frankfurt var for en stor grad ment for landeveien.
Og egentlig har vel ikke designerne i Frankfurt tatt den langt nok ut. Hva med hjulene for eksempel? De burde hatt lys, eller være lyssatt på en eller annen måte. For ikke å snakke om en tilsynelatende selvlysende caliper langt der inne.
Selv elektriske kickscootere har dekorasjonsbelysning under gulvet, slik at de drar en lys-sky bortover asfalten. Og det er minst 20 år siden nummerskiltene på Le Mans racerne fikk en tilsynelatende selvlysende flate slik at nummert fikk bedre kontrast om natta.
Hvorfor ikke hele karosseriet selvlysende? Med farge etter stemningen.
Det er med andre ord mye å se frem til. Men i mellomtiden kan du jo ta del i noe av lykteprakten fra IAA.
Det er vel ikke tvil om at krom har sett sine beste dager?
Men så dukker selvfølgelig spørsmålet opp: hvor mye har tekniske bestemmelser og reguleringer å si for denne utviklingen. Selv dynamiske retningslys var jo problematisk i lang tid.
Noen av disse rullende lysorglene er vel ikke helt på stell?