-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Formel 1 for fremtiden
Hos italienske Fioravanti sto det et morsomt forslag til en fremtidens Formel 1 bil.
Leonardo Fioravanti har jeg kjent siden den unge ingeniøren ble en slags teknisk sjef hos Pininfarina på midten av 60-tallet. Lang historie, men Professor Morelli ved Tecnico di Torino forsøkte å lære meg om aerodynamikk samtidig som han bygde vindtunnel for Pininfarina, og den ble Fioravanti sjef for.
Han hadde mange gode designere under seg, blant annet Paolo Martin – og jeg visste at det var han som hadde tegnet Sigma. Et utrolig forslag til fremtidens racerbil, der man også skulle ta hensyn til førernes sikkerhet. Det var jo uhørt den gangen, da racerbilister var (dårlig) betalt for å dø som fluer.
Prosjektet var et samarbeid mellom Pininfarina, Ferrari og det sveitsiske bladet Automobil Revue, og vakte stor interesse da det ble presentert på Genève-utstillingen i 1969. Det var den gangen man hadde damer på standene, det. Her var det seks av dem, med målflaggrutete slengbukser, bar mage og tilsvarende rutete topp. Stil!
Forut for sin tid
Men man kan ikke akkurat si at sporten fanget interesse for prosjektet eller prosjektets formål. Det tok ennå 30 år før racerbilene skulle møte kollisjonskrav.
Så faren deres er borti Formel 1 igjen, nå da sa jeg til Matteo og Luca, hans to sønner som er med på å drive free-lance designbutikken. Og de så ut som to spørsmålstegn. Så det var far som måtte forklare hva han hadde gjort for 40 år siden, samtidig som han minnet meg på at han hadde jo også jobbet med Ferraris ZAZ-prosjekt.
En annen Formel 1-ide som er svært lite kjent. Det eneste stedet jeg har sett det beskrevet er i Ferrari World Magazine nr. 16 fra 1992. Kanskje utrolig egentlig at det fremdeles er noe om Ferrari som ikke er så endevendt at det ikke engang er smuler tilbake. Her er noe Ferrari-trynene kan grafse i, og de kan til og med snakke rett med kilden..
Idérik
Og nå er det altså et nytt Formel 1-forslag?
Ja, jeg gjorde dette, dels på grunn av det nye Formel 1-reglementet. Dels fordi Formel 1 trenger å komme ned på jorden igjen, hva angår utgifter til forskning og utvikling. Og dels syntes jeg det var morsomt å komme opp med den her, for om to dager skal det jo være en stor Formel 1-konferanse her.
Dessuten, kunne han ha føyet til, synes han alltid det er morsomt å kaste seg ut i nye ting. Bevist med den andre bilen som står på standen hans: Tris, der et av poengene er lavere produksjonsomkostninger fordi den har symmetriske dører.
Formel 1-modellen er forresten bygget hos Coggiola, et kjent gammelt navn i bransjen, som ledes av
Ardagna, som BilNorge tidligere kjente fra ModArte.Hvis vi også føyer til at Leonardo Fioravanti nettopp er valgt som leder av gruppen av italienske karosseriprodusenter – og har mange argumenter for at deres skaperevne er i økende etterspørsel igjen, burde det ikke være noen detaljer som jeg ikke har nevnt.