Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive
Valmet Automotive

Masse Sisu

Valmet er til stede i Genève. Som alltid med nye, spennende prosjekter. Noen virker sågar bærekraftige.

Publisert Sist oppdatert

Så mistet Valmet Porsche Boxster-produksjonen – tyskerne overtok selv. Og så sprakk Think-bobla. Ikke aner jeg hvor mye Valmet røyk på den, men penger må det ha vært. Så fikk de en avtale med Fisker, jeg har vondt for å se at den kan bidra så voldsomt.

Men finsk sisu vet vi hva er. De er seige disse folkene, og er tilbake i Genève år etter år og knytter til seg industrielle avtaler og gode internasjonale kontakter.

I tillegg til denne internasjonale opptredenen er det verdt å ta med seg at nå har Valmet et Forsknings- og Utviklingssentrum i Osnabrück – rett ved gamle Karmann som nå disponeres av Volkswagen.

Og de har et stort kontor i Shanghai som jobber med en rekke konkrete prosjekter for kinesisk bilindustri.

I år var de på plass i Genève med et par luksuriøse cabrioleter, ikke fordi de produserer dem men fordi de ville vise frem et nytt isolerende taksystem som burde være av interesse for alle som jobber med soft tops.

Og spør du meg, så burde mange flere jobbe med soft-topper enn med nedfellbare hard-topper – ikke minst på grunn av det ekstra spillerommet softtops gir designerne.

Lettere, svært mye lettere, og samtidig bedre isolert både for temperatur og lyd. Lover finnene oss. Så får vi se hvem som biter på der.

De viste også (som de så ofte gjør) en egen bil de hadde bygget for å demonstrere en spesiell teknologi. EVA het den lille bilen, og navnet antyder kanskje at det dreier seg om Electric Vehicle.

Men hun hadde litt mer enn bare det innabords, for her var et komplett sett range-extender utviklet for en virkelig småbil.

Range-extenderen selv er verd å stoppe opp ved. Når jeg sier at den er utviklet av Wankel Supertec http://www.wankelsupertec.de/ skjønner du kanskje at det dreier seg om en Wankel-enhet. En meget kompakt sådan, som har den fordelen at den kan kjøres på omtrent hva som helst: bensin, diesel, naturgass, hydrogen – den er altetende.

Og den veier bare 35 kg med generator og resten av det som skal til for å fungere som lader, og den yter 18 kW med et forbruk på 0,15 l/km – når det bare er den som brukes.

I EVA-utgaven leverer den strøm til 150 kg Li-ion batterier på 17,5 kWh, men de kan også lades fra veggen. Med kjapplader på 20 minutter – ellers på 4,5 timer.

På ren batterikraft har den en NEDC-rekkevidde på 90 km, og 30-liters drivstofftank gir den ytterligere 580 km.

Hele bilen hadde god plass til fire kraftige finner, og veide 1270 kg. De snakket om en toppfart på 130 km/t også.

Men den mest håndfaste nyheten var at Valmet har gått til tidenes (i Finland) største kjøp av industri-roboter. Nesten 200 slike er det investert i – de sier bare at det koster ti millioner på ti millioner på ti millioner o.s.v. Og husk at finnene snakker i euro.

Investeringen har et klart formål. De har fått en kontrakt med Daimler, arbeidet har gått i rekord-takt, og allerede til sommeren skal det komme ferdige A-Klasse karosserier derfra.

Det er ikke sagt noe konkret om hvor stor kontrakten er, bare at det nok vil bli produsert mer enn 100.000 karosserier i Finland mellom denne sommeren og ved denne kontraktens utgang i 2016.

Det er alltid morsomt å stikke innom disse folkene, for de har alltid noe nytt å vise eller fortelle.

Powered by Labrador CMS