Gazal-1
Gazal-1
Gazal-1
Gazal-1
Gazal-1
Gazal-1
Gazal-1
Gazal-1
Gazal-1

Kongelig, akademisk G-Klasse

Med litt hjelp fra utenlandske konsulenter har King Saud University i Saudi Arabia satt i gang en linje for bilingeniører. Det første resultatet fikk vi i Genève.

Publisert Sist oppdatert

- Dette var en av de bilene jeg var virkelig spent på, skrev jeg etter den første Genève-gjennomgangen mandag kveld. Da sto bilen under et laken og jeg hadde ikke snøring.

BILLEDBREV: Dette virker lovende

Nå vet jeg at dette er noe som er basert på en Mercedes-Benz G-Klasse, men det er så mye mer.

King Saud University er en stor institusjon. Ikke bare i antall elever (rundt 70.000 pluss 3.000 forskere og forelesere), men også i prestisje. Nobel-vinnere er gjesteforelesere, og undervisningen har slik kvalitet at denne forholdsvis unge institusjonen nå er blant de 300 ledende universitetene i verden.

Vitenskaplige og humanistiske fag er sentrale på KSU, og det tilbys både spesialiserte, korte kurs og komplette Bachelor- og Master-løp. Pluss altså nå, en egen linje for Vehicle Engineering.

Både rektor, professor Abdullah Al-Othman, og hans nestkommanderende, professor Ali Saeed Al-Ghamdi, arbeidet hardt for å få programmet på lufta, og det er professor Saied Mohamed H. Darwish som leder det nye fakultetet. 55 studenter var med da det hele startet i mars i fjor.

Gazal-1 ble navnet på prosjektet. Litt symbolsk fordi man ønsket en bil som kunne møte utfordringen i sanden, og den arabiske gasellen er blant de raskeste og mest robuste i dette krevende miljøet.

Som plattform for prosjektet valgte man en G-Klasse fra Mercedes, og som mentorer under fremdriften hentet man inn både folk fra Magna Steyr i Østerrike og Studiotorino i Italia.

Det er satt opp to delmål. Det første er allerede passert, det var presentasjonen av prosjektet, med en fullskala designmodell på bilutstillingen i Genève. Det neste er å ha en fullt ferdig å kjøreklar prototype litt senere i år.

Studiene har vært del opp i mange moduler, og hver eneste en har vært bygget opp som et rent business case. Da dreier det seg ikke bare om å leke drømmebil, her snakker vi om å vurdere produksjon, tenke fabrikk, velge materialer, typegodkjenninger, penger ut og penger inn, markedsundersøkelse, markedsføring og mye mer.

Målet er å gjøre disse studentene i stand til å kunne møte bilproduksjonsmiljøer overalt i verden, enten for å bidra der, eller, på sikt får vi en følelse av, etablere en produksjonsbase hjemme.

For å gjøre dem kjent med den virkelige verden, har de ved flere anledninger vært med tilbake til Torino der de har hatt virkelig jobb-trening hos de mange spennende underleverandørene i den regionen.

Her er det heller ikke snakk om bare å bruke en ferdig bil og legge på et drømmekarosseri. Det er masse original konstruksjon ombord på denne bilen, og designen viser klart at dette er en bil som mener alvor.

Når den står der ferdig, blir det med 388-hesters V-åtteren som gir den en toppfart på 210 km/t og en akstid på 6,1 sekunder fra null til hundre.

Tanken får ørkendimensjoner, 116 liter, og det hele vil veie 2380 kg tom. Bakkeklaring på mer enn 20 cm og mer enn 50 grader før den får tendenser til å velte, er blant terrengegenskapene. Pluss muligheter for å klare 80 prosent bakker dersom underlaget er akseptabelt.

Sporvidde og akselavstand er som hos Mercedes, men lengden er 4811, bredden 1896 og høyden 1890 mm.

Siden en av BilNorges veldig gode venner er tett inne i dette prosjektet, skal vi nok få høre mer om det.

Powered by Labrador CMS