-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny dekkoperasjon
Dekk på konseptbiler er ofte verd et studium. Et Goodyear-dekk viste seg å være mer enn bare tøff design
Når en dekkfabrikk blir bedt om å bygge dekk for en konseptbil, blir det ofte noe helt annet enn standard spesifikasjoner (designerne har ganske overdrevne ønsker her).
I tillegg festes kanskje til felgen på uortodokse måter, og de har ofte en visuell design og fargestriper som harmonerer med akkurat den drømmebilen.
Men de Goodyear-dekkene som satt på Hyundais Intrado konsept, hadde noen andre effekter. På grunn av en både bred og dyp rille så det nesten ut som to smale dekk satt ved siden av hverandre.
Baktanker
Goodyear har ikke satt noen navn på dette eksperimentet, men siden utgangspunktet er et SUV dekk, så kaller de det akkurat nå for SUV Concept Tire.
Det man har sett på er rullemotstand. Dette dekket har mindre kontakt med veien enn dersom slitebanen hadde vært helt flat, og dette vil kanskje kunne være med på å redusere forbruket og dermed CO2 utslippet.
En ekstra effekt med denne konstruksjonen er mindre følsomhet for vannplaning og at den lett hiver unna søle som ellers kan samle seg i mønsteret.
Man har tidligere sett løsninger med to smale tvilling-dekk. Her er det imidlertid tatt hensyn til at det er vekten av en stor SUV som må bæres, derfor går man for SUV-dekk løsningen.
Men slik dette dekket er bygget vil det veie meget mindre enn et konvensjonelt SUV-dekk.
Separate kammer
Jean-Pierre Jeusette, som er sjef for Goodyears innovasjonssentrum i Luxemburg, ber oss om ikke å holde pusten mens vi venter på at dette skal dukke opp på markedet.
«Dette er bare noen tanker vi har gjort oss som så er konkretisert i et dekk. Men slike har vi mange av, for å føle oss frem. Og det er ikke bygget slik for å gi inntrykk av å være noe som kan markedsføres. I hvert fall ikke ennå».
Men han behøver ikke legge til at etter at Europa innførte dekkmerking, er våtgrep og rullemotstand blitt ekstra viktig, ikke bare på grunn av sikkerheten, men også for å kunne stå frem i markedet.
Noe dette eksperimentdekket derimot har, som nok kan bli en realitet ganske snart, er Twin Air Chambers. To separate luft-under-trykk-avdelinger som er forbundet med hverandre med et ventilsystem som kan gjøre at dersom det ene kammeret taper luften, så kan man kjøre videre på luften i det andre.