IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

Pininfarina Sigma

Pininfarina Secura

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

IED Syrma

Årets studentbil

En designskole i Torino er alltid på plass med en ny modell i Genève. I år hadde det store bilbladet Quattroruote tatt studentene under sine vinger.

Publisert Sist oppdatert

Istituto Europeo di Design (IED) i Torino har en billinje som er besøkt av unge studenter fra hele verden. Årets forslag til femtidsbil demonstrerer det klart.

Det var en av de kinesiske elevene som hadde ideen til bilen, en ide som så ble bearbeidet og fullført av medstudenter fra Polen, India, Taiwan, Israel, Mexico og Iran.

Og allikevel er dette et åpenbart italiensk karosseri. Inspirasjon fra BMW i8 selvfølgelig, lagkaker og uventede bølger og krumminger, men et klassisk italiensk linjespill.

Det kan nok forklares med at de som koordinerer disse sprellene er Luca Borgogno som til vanlig er sjefdesigner hos Pininfarina, samt Fulvio Fantolino, sjef for noe som heter F&F Design Studio.

De fleste av lærerne på IED er også italienere – og det er vel blant annet nettopp derfor elevene søker seg dit.

Hybrid
Bilen er en typisk fremtidsvisjon med eldrift pluss enn fireliters V6 med til sammen 900 hester. Førersetet er i midten med en passasjer på hver side – trukket noe bakover for å sikre både sikten og den karakteristiske dråpeformede coupéen.

Livlig beskrivelse av om bord-elementer, med blant annet lasersignaler projisert på veien for å fortelle andre om hva som skjer.

Hva som er mer interessant er navnet. Quattroruote hadde en navnekonkurranse blant leserne sine. Kravet var at det skulle begynne på S og slutte på A. Årsaken er historisk og minner oss om deler av Quattroruotes innsats på flere områder. Ikke minst når det gjelder sikkerhet og gode utstillingsgjenstander til Genève.

I 1965 viste Pininfarina sin Secura sikkerhetsprototype i samarbeid med Quattroruote, og i 1969 kom Formel 1-sikkerhetsforslaget Sigma fra Ferrari / Pininfarina og Quattroruote.

Nå er de der altså igjen, og med et navn som i hvert fall passet til briefen: Syrma.

Powered by Labrador CMS