Genève i sjokk
Utstillingens vakreste? En femtitalls Giulietta med barchetta-karosseri fra Bertone. Til sommeren åpner Alfa-museet igjen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Det sto en 300 SL der også og minnet om Mille Miglia.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Og Ford hadde tatt med en gammel GT40, sjelden – en langhekk med bagasjeplass
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Beklager uskarpt, men Rue Jo Siffert er den gata jeg jukser meg gjennom når jeg skal bakveien til utstilling. Fantastisk sveitsisk racerfører (død). Moro å finne bok om ham, skrevet av faren til en av BMWs beste PR-folk.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Fransktalende Genève-avis syntes det kom ALTFOR mange tysktalende kjendiser (Totos) til bilutstillingen.
Genève i sjokk
-Ta oss endelig på alvor. Budskap fra sveitsisk bilbransje i tabloid-format.
Genève i sjokk
VW lover oss nytt designspråk. Gjesp.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Men det som er bra med VWs nye formspråk er det at filialene åpenbart får mere frihet. Seats SUV var sensasjonelt bra.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Før og etter: På pressedagen demonstrerte Volvo sin nye sykkelhjelm som er koblet opp mot biltrafikken…
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
På publikumsdagene viste de bare en tråkig film av fenomenet. Er de redde for å engasjere tilskuerne?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Eksklusivt for festfolket: Viottis Willys var hentet spesielt for å pryde inngangen til Designers Night-kvelden
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Designers night: Alexandre Malval mottok prisen for beste produksjonsbildesign: Citroën Cactus. Velfortjent!
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
En velopplagt Giorgetto Giugiaro fikk Car Design News-prisen for livslang innsats for å gjøre gatene og veiene våre vakrere
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Chris Bangle er blant kjendisene man møter på Designers Night.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Alternativ aften etter første pressedag. En fantastisk hockey-kamp.
Genève i sjokk
Med en 18-år gammel keeper som stoppet alle Luganos forsøk. 7000 Genève-tilhengere i hallen. Stemning.
Genève i sjokk
Sway kaller han seg. Man skulle trodd han ville gjort en jobb for Nissans nye Sway, men nei – han var Volvos mann.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Nissan Sway måtte klare seg uten Sway
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Men Seat var nødt til å holde ut med skuespiller (?) Anatole Taubman.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Besøk på Sbarro-standen er alltid et høydepunkt – han finner alltid på noe helt sprøtt, og det har han gjort her i mer enn 40 år.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Sbarros studenter lærer alt, også hvordan man skal betjene en messestand.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Enda et studiearbeid, men denne kommer fra en designskole i Torino
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Før og etter: Du trodde kanskje ikke de fantes mer, Panserdamene. Ikke bare finnes de….
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
… de har jommen vært hjemme og skiftet til den lille sorte også.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Blant alle kjendisene var vel Sir Stirling Moss den kjendiseste. Her sammen med den norske designeren (ex-Mercedes, ex-Saab og nå Borgward) Einar Hareide.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Mens McLaren designer Frank Stevenson gror moteriktige skjeggstubber.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Man må sørge for at barna trives under pressedagene. Morgan gjør en skikkelig jobb…
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
… og Sbarro sørger også for juniorunderholdning.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Konsentrert selvportrett med overklassehjelp.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Selv lyktene viser praktfullt detaljarbeid hos Bentley.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Det blir stadig vanligere at designere legger detaljer utenpå hverandre. Det startet med i8, her fra Astons DBX.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Renhold er en mannegreie
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Renhold er en mannegreie
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Renhold er en mannegreie
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
… men vi fikk da en kvinnedag-manifestasjon også.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Renhold er en mannegreie
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Toyota holder fremdeles på det som må være dette ti-årets dummeste slagord.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Toyota viser også hvor vanskelig dette med bilsport er. De vant så mye i fjor at de ble verdensmester – men de vant IKKE Le Mans, så hvem husker da resten?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Jeg har hørt om å tilbe bilen, men dette er vel å gå litt for langt?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Nydelig skinnarbeid hos Pininfarina
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Nydelig skinnarbeid hos Morgan
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Nydelig skinnarbeid hos Sbarro – og gjenoppliving av gammel ide om hvordan man frakter bagasje.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Alltid like morsomt å komme dagene før, og se på prøvene…
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Men hva er grunnen til at folk med millioninntekter, bilkonserntopper, ikke klarer å lære selv de mest banale fraser utenat? De ser ut som zombier der de står og taler mens de myser mot monitorene.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Hva er greia med Ikke-spesielt-fashion-bil, midt på formiddagen og galla ballkjole?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Hun her så til gjengjeld ut som et futureGirl fra femti-årene. Og passet bra til en visjon om førerløs racerbil.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Før og etter: På pressedagene hadde Glickenhaus racerbilen sin effektivt plassert på bakveggdoseringen…
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
… På publikumsdagene var det bare en skisse av Nürburgring der.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Nissan hadde begynt å kjøre kampanjer som viste at de sponset UEFA. Men hva er budskapet? Hvis det er noe som skulle interessert meg ved dette bildet er det ikke g-verdien på ballen eller at et eller annet er 93 grader, men hvilken fart har ballen nå.
Genève i sjokk
Hallo der: Europa får snart nye støyforskrifter!
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Godt skodd er et uttrykk motorjournalister av en eller annen grunn elsker.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Miss bilutstilling må man ta på alvor
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
En av Peugeot-vertinnene gikk til topps som Miss Auto Salon
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Ikke bare Tiara – hun fikk champagne også.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Men Miss Sveits droppet pliktløpet på utstillingen og reiste heller ut i bakken for å ake med asylsøkerbarn.
Genève i sjokk
Hva i all verden betyr dette?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Utstillingens morsomste øyeblikk. Mindre enn en halv time til Italdesigns pressekonferanse – da kom endelig bilen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Utstillingens smarteste bil: EDAG som viste hvordan fremtidens 3D-printede struktur kunne se ut.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
De som har fulgt med på Formel 1 treningen før første løp vil forstå hvorfor ikke McLaren stolt viste frem sin 2015 F1-konkurrent på standen. Det var motorbygger Honda som gjorde det.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Men Mercedes hadde ikke noe å skamme seg over – årets F1-favoritt var på plass.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Endelig farvel til Defender?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Per Ivar Selvaags Onyx stammer fra 2012. Eldgammel til konseptbil å være. Men den er fremdeles DEN konseptbilen Peugeot trekker frem i festlige sammenheng. Nå var den polert opp siden den besøkte Oslo i januar.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Hvor overforsiktig kan man bli. Er det en bombe at toppen av en V2-motor kan være varm?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Nydelig arbeid med utgangspunkt i skrot.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Den tristeste meldingen fra Genève i år: Macumba forsvinner.
Genève i sjokk
Nå har det snart gått for langt.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
På besøk hos favorittgalleriet i Genève. Årets greie: nydelig konstruksjon med gamle Nixie-rør de fant i Bulgaria.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
På besøk hos favorittgalleriet i Genève. Årets greie: nydelig konstruksjon med gamle Nixie-rør de fant i Bulgaria.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
På besøk hos favorittgalleriet i Genève. Årets greie: nydelig konstruksjon med gamle Nixie-rør de fant i Bulgaria.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Finnes det noe stiligere enn baksetet i en fireseters Morgan?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Genève i sjokk
Og så var det hjemveien: den ene Voisinen etter den andre, på samme gulv, nær Basel. Men det er en annen historie.
Foto: Jon Winding-Sørensen

Bildebrev: Genève i sjokk

Ministerpresidenten skulker! Miss Sveits er i fjellet og aker!! Altfor mange tyskere!!! De skal legge ned Macumba!!!! Tilbakeblikk på en bilutstilling som var så meget mer enn bare biler.

Publisert Sist oppdatert

De som bare så etter nye bilutstillingsmodeller, kan umulig hatt det særlig morsomt i Genève. For eksempel tirsdag, kvelden etter første pressedag, spilte GE Servette en fantastisk hockeykamp mot Lugano.

De underlegne Genève-spillerne hadde hentet frem sin 18 år gamle femte-keeper, Gauthier Descloux. Det å stå som en mur har fått en helt annen betydning. Genève vant 2-1, det var 7000 tilskuere til stede, og byen har fått en ny helt.

Og deretter?

Bypass
Rett til Bypass, en av byens bedre klubber, dit årets Designers Night var lagt.

Cactus fikk designernes pris for beste produksjonsbil, Maserati Alfieri for beste konsept og Giorgetto Giugiaro fikk ærespris for sin livslange innsats for en bedre hverdag.

Og vi fikk alle også ta del i Viottis Alpine-lignende karosseri som var hentet direkte og kun til denne kvelden. Den sto IKKE på utstillingen.

Bypass neste kveld også forresten, da var det valg av Miss Auto Salon i regi av car4you.ch. Grei nok hun Peugeot-damen som vant, men ikke min favoritt.

Nå var det ikke akkurat noe av dette som skapte sjokk-tilstander. Det startet med en forside i tabloidavisen Le Matin dagen før første pressedag: «Le Salon des Totos» skrek overskriften.

«Kjendiser»
Man må kunne lokal slang for å begripe det hele, men essensen var altså at det kom for mange tysktalende kjendiser («les Alémaniques» - også kalt Totos) til utstillingen, i forhold til de fransktalende (les Romandes).

Bakgrunnen for det var en liste arrangørene la ut på nettet over «kjendiser» eller VIPs som skulle besøke messen. Tror du meg ikke kan du selv sjekke her.

Både Miss Yokohama og presidenten for Yokohama Europe er åpenbart kjendiser i Genève-utstilling-sammenheng. Og av dem var det for mange som sang – eller presenterte sportsprogram – på tysk.

Ingen Simonetta
Men sjokkmeldingene sluttet ikke med det. Onsdag fikk vi vite at Simonetta ikke kom til utstillingsåpningen dagen etter.

Simonetta hvem?

Simonetta Sommaruga, president for den sveitsiske konfederasjonen. Akkurat det har det liksom aldri vært spørsmål om. Didier Burkhalter i fjor, Ueli Maurer i 2013, Eveline Widmer-Schlumpf i 2012. Helt fra den første utstillingen i 1905 har den til enhver tid sittende sveitsiske bestyrer åpnet utstillingen.

Den største fornærmelsen opplevde arrangementet i 2004, men da var det tross alt bare ordføreren i Genève som sa nei til å være med på åpningen.

Alternativ fest
Christian Ferrazino het han, sterkt venstremann. Han begrunnet fraværet med at han foretrakk å utvikle andre former for transport, og la dermed grunnlaget for en årlig Genève-under-utstillingen-happening: l’Autre Salon. (www.l’autre-salon.ch).

Gatefest og alternative transportformer, og i år var det DJ Olga som holdt stemningen oppe. Bare glade mennesker av den typen du ikke akkurat finner i en platinakortlounge på en flyplass (eller på pressedagene på en bilutstilling).

Det var nok også Ferrazino som startet arbeidet med å gjøre Genève til den mest personbil-problematiske bilutstillingsbyen i Europa. Skal du gjennom der med annet enn buss, trikk, tog, trolleybuss, sykkel eller taxi, må du beregne god tid. Meget god tid.

Men hele Sveits er i grunnen litt ugrei sånn. De installerte sin første faste radar i 1977, etter det er det blitt så mange av dem (kanskje kamuflert som søppelkasser – og de fotograferer bakfra) at jeg for eksempel kan flombelyse Lausanne når jeg tar meg frem gjennom motorvei-spagettien der. Uten å føle at jeg kjører dramatisk.

Alternativ miss
Enda et frafall forresten: Laetitia Guarino – en av de mange miss Sveits-ene som åpenbart finnes (kanskje en for hvert offisielle språk?) – hun skulle egentlig vært hos BMW, og hun kjører 1-Serie i regjeringsperioden. Men hun foretrakk å dra på akeutflukt med unger fra et asylmottak.

«Flott som Miss å få sjanse til i gjøre noe som ligger meg på hjertet», sa hun til en forskrekket Genève-presse. «Her skal familiene få en avveksling fra hverdagene på asylmottakene.» Det hører med til historien at både aktiviteten og tidspunktet var hennes idé og initiativ.

Likes, som det heter på Face.

Macumba
Men det virkelig store sjokket kom med beskjeden om at Macumba skal stenge. Oppkjøpt av Migros France – da regner man med at resultatet er gitt: enda et hypermarked. Selv om det ligger i Frankrike, har Macumba vært en meget sterk del av Genèves natteliv siden oktober 1977.

Genève 1978? Felber debuterte en Spyder, Monteverdi kom med sin Sierra og Sbarro hadde laget Amerika-utgaven av sin 328 Replica. Pluss mitt første besøk på Macumba. Et av Europas største klubb-kompleks, ett dansegulv på 6000 kvadratmeter. Har vært hjemmekontoret til generasjoner av festglade folk fra Savoia.

Nå skal det rives.

Forvirring
At de også river Plaza, en nydelig kino som stammer fra 50-tallet, er ikke like sjokkerende. Den store salen med 1250 plasser har vær ubrukt siden 2004.

Det var forresten en vanvittig prisforvirring på utstillingen. Lav Euro og høy Franc resulterte i at noen importører og forhandlere (og turistsentra) lagde sin egen vekslingskurs.

De som benyttet seg av attraktive tilbud kunne gjøre betydelige kupp. Prisen noen steder var plutselig 25 % under «liste»pris.

Tilbake til partylivet.

Tirsdag kveld, etter at slitne journalister sleper seg hjem etter første pressedag, er det hentet servitører og catering helt fra Milano, Torino og Grenoble.

Da har ALLE mottakelser på standene sine, for kunder og for folk man ønsker skal bli kunder, for notabiliteter og diplomater. Jeg snakket med en fra en norsk delegasjon til et-eller-annet, han hadde tolv invitasjoner på innerlommen.

Kvelden etter også.

Alvorlige smil
En annen tabloid-avis, Blick, hadde den største festen på messen. Og de hadde – ganske passende – utstyrt dagens forside med «Ta oss nå på alvor». «En oppfordring fra bil-bossene» kalte de det.

Det gikk på nye regler, på synkende omsetning, på dårlig utbygging av veinettet, bråk med direkte import o.s.v. Problemet er at på avisens bilder, dagen etter, der alle festdeltakerne holder den alvorlige forsiden opp for fotografen, er det ikke et eneste sint ansikt å se. Alle smiler.

Siden vi fremdeles er inne på aviser forresten. Jeg kan trøste VGTVs gravende journalister med at de har dannet skole. Stor overskrift til en sak om Lena Häcki «vår nye shooting star» i en idrett som nede i Europa kalles Biathlon – høres ikke det meget bedre ut enn skiskyting?

I hvert fall: Lena siteres i tittelen med «Jeg bruker rosa undertøy».

Godt å vite.

Dype lommer
Men for oss var det en annen sveitsisk helt som ga en minst like hyggelig beskjed.

Sauber, sveitsisk Formel 1 lag med så store økonomiske problemer at de også holdt på å gå under, forskutterer fra egen lomme nødvendig spenn til at laget kan holde seg flytende frem til nye avregningsregler kommer på bordet. Årets sesong blir mager nok om ikke også Sauber skulle forsvinne.

Hyggelig også å stikke opp i gamlebyen i Genève og treffe gode venner i MAD-galleriet. Det er de samme som lager de eksklusive MB&F-klokkene der &F betyr ‘and friends’.

Galleriet spesialiserer seg på kunst som kan gi deg mekaniske assosiasjoner. Akkurat nå, mens de ventet på en custom-moped fra Vietnam, var nok høydepunktet noen lampeaktige greier laget av lampekunstner Frank Buchwald, men nå med helt spesielle materialer.

Bare rør
Nixie-rør var velkjent for 50 år siden. Du fant dem i regnemaskiner eller i veggdisplay – nesten overalt, der de rødaktige neonformene inne i noe som så ut som et radiorør viste tall (eller bokstaver).

Ved hjelp av god styring av strømmen kunne du få fire av de rørene til å vise digitalt klokkeslett.

I en gammel militærbunker i Bulgaria dukket det opp kartong på kartong med disse rørene, i perfekt stand. Slike har vel ikke vært produsert siden tidlig 80-tall. MAD kjøpte dem alle, og lot Buchwald tegne og bygge fundamentene. Strålende form for retrotechno brukskunst.

Det er ikke den designsjef i bilindustrien som ikke er innom her i løpet av utstillingen.

Dessverre er det altfor mange som ikke reiser innom gammelbil-samlingen i Basel på vei hjem. Det er altfor mange som ikke biler til bilutstillinger. Men der kan man altså se den første sveitsiske bilen. En damp-affære.

I år hadde de den nydelige Hervé-samlingen der. Med blant annet et halvt dusin Voisin på samme gulv.

Men det er en helt annen historie som du skal få i en helt annen sammenheng.

Imens har du noen bilder her som også forteller både den historien jeg har skrevet her, og noen andre – ut fra det mottoet at Livet Består ikke Bare av Bil.

Powered by Labrador CMS