-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtiden er her
Et hvitt romskip på fire hjul, med åpenbare racing-trekk. ED sto det på skiltet. Alt fullstendig ubegripelig. Så traff jeg en gammel venn, Michael Robinson.
Mike har gjort noen fantastiske Fiater og Lancier, han var lenge hos Bertone – lojal helt til det brøt sammen, og det siste året har han drømt om å redde liv. Trafikkliv.
Da er det selvfølgelig ganske dramatisk å presentere den filosofien i form av en nydelig organisk skulptur, som åpenbart er satt sammen av flere distinkte enheter, og montert på – ikke bare hjul, men på – genuin racing-opphengning.
Autonom racer
Dette er et forslag til en selvkjørende, autonom, racerbil. Tidligere har jeg bare sett det i sci-fi tegneserier fra 50-årene.
Men Mike er grav alvorlig. Nå er han koblet opp mot et firma som heter ED-gruppen. Den er tung på bil, tung på teknologi og tung på elektronikk, et firma som nå styres etter troen på (som mange andre også deler) at i 2035 er 75 prosent av bilene våre autonome.
Og selv om vi godtar at mennesker kan gjøre feil (for eksempel skade eller drepe andre i trafikken), regner vi selvfølgelig med at en robot, enten den er en bil eller utfører andre typer bevegelser, er feilfri.
«Og derfor må vi gjøre de robotstyrte bilene feilfrie», sier Robinson, og dette er noe av det ED-gruppen jobber med.
Drone
Men for å illustrere det de driver med på en forholdsvis dramatisk måte, har de altså bygget denne fullskala bilen – en slags Nürburgring-drone – som allerede nå har vært gjennom omfattende simuleringsprogram og som har en aerodynamikk som er hinsides.
Regneprogrammet til bare denne delen av bilen hadde ikke vært mulig å få noe svar fra for bare fem år siden.
Michel Robinson har ord for dette også. Han kaller måten de jobber på for «Experiental Design», der man både bruker, og utvikler, «Virtual Personal Assistant»-maskiner.
Både til kjøring – og til utvikling av kjøreegenskaper – har du plutselig et sett verktøy som er femten ganger så smart som deg, men som likevel ikke skal overkjøre deg, dersom du vil klare deg selv.
Attraksjoner
Det er selvfølgelig mye mer bak dette, enn disse mangelfulle ordene kan beskrive. Jeg ser ikke bor fra at Mikes nye innsats skal få et eget kapittel en dag. Men bortsett fra all hi-tech’en her, og bort sett fra alle måneferd-assosiasjoner, så viser han fremdeles at, amerikaner som han egentlig er, han har det skikkelig showman-instinktet.
Den hvite romraketten sammen med den hvite crushlakk-dama – ingen tvil om at her var en av Genèves tydeligste attraksjoner.
De som virkelig bryr seg vil nok også ha oppfattet at det er litt mer enn bare disse elementene som ligger under et meget spennende prosjekt.