Ford Vignale
Foto: Øivind Skar
Ford Vignale
Foto: Øivind Skar
Ford Vignale
Foto: Øivind Skar
Ford Vignale
Foto: Øivind Skar
Ford Vignale
Foto: Øivind Skar
Ford Vignale
Foto: Øivind Skar
Ford Vignale
Foto: Øivind Skar

Lukten av Fords premium

Etter å ha luktet seg fram med Mondeo, oppgrader Ford i løpet av året modellene S-Max, Kuga og Edge til Vignale-konseptet.

Publisert Sist oppdatert

– Norge har en eksepsjonell høy Titanium-andel. Derfor tror vi at mange av våre kjøpere er villig til å oppgradere ytterligere, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford.

Vignale-konseptet har som mål å gi bilkundene en premium eie- og bruksopplevelse, og omfatter oppgradering både av bilmodeller og forhandleranlegg.

Det er bakgrunnen for at Ford nå utvider Vignale-konseptet til å omfatte mer enn bare Mondeo og de fem forhandlerne som er gjort om til FordStore.

I løpet av 2016 inkluderes flerbruksbilen S-Max samt SUV-ene Kuga og Edge. Antallet FordStore planlegges utvidet til 15 i løpet av året.

Merverdi
Men forhandlerstrukturen i Norge gjør at Ford utad kommer til å fokusere tyngre på merverdien som legges inn i bilene og mindre på oppgraderingen av forhandlernettet.

– Vi mener at utstyrspakken i seg selv forsvarer Vignale-tillegget, fortsetter Sønsteby.

Rent konkret byr Vignale på detaljer utvendig som løfter det visuelle inntrykket.

Det heksagonutformede signaturmønsteret i grillen gjør Vignale gjenkjennelig på avstand. Mønsteret går også igjen i bilens setetrekk. Interiøret inneholder materialkvaliteter som normalt hører hjemme i langt dyrere biler.

Gjennom tre sentralt plasserte mikrofoner fanger dessuten «aktiv støykontroll» opp lydbildet inne i bilen, analyserer dette og sender via audio-anlegget ut motlydbølger for å dempe opplevd støy.

Ekstraservice
Eiere av Vignale-biler kan også når som helst få bilen vasket gratis hos forhandleren, men konseptet inkluderer ikke dekkhotell i prisen.

Informasjonsdirektøren er overbevist om at Vignale styrker Fords merkevare i Norge.

Ford priser Mondeo Vignale cirka 70.000 kroner over Titanium-varianten. Hos Ford er oppfatningen at tilsvarende utstyr koster langt mer hos merker som definerer seg som premium.

Samtidig er det nettopp kunder som sikter oppover Ford ønsker å fange opp.

Mondeo Vignale stasjonsvogn, som er klart mest interessante variant i Norge, prisstarter på 472.000 kroner.

Vignale inngår som en del av Fords generelle oppgradering av forhandlernettet til FordStore. I FordStore selges naturligvis kun Fords modeller. Dedikerte selgere og personlig kundemottaker møter kunden i Vignale-loungen.

Forhandlere som ikke er FordStore kan også selge Vignale-modellene, men da via en FordStore. Ford håper at nye ti av totalt 49 forhandlere (65 med underforhandlere) oppgraderer.

Powered by Labrador CMS