Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Speilløse konsepter
I de lovpålagte sidespeilene har Scuderia Glickenhau kameraer, slik at føreren får det optimale bildet uten at han behøver se til siden. - Foto: Jon Winding-Sørensen

Rear-cam kommer

Stadig flere konseptbiler stiller speil-løse. I stedet har de et lite utspring på siden som inneholder et kamera – og tilhørende monitorer på innsiden. Underlig at slikt fremdeles ikke er lovlig.

Publisert

På lastebilutstillingen i Hannover i høst var det flere som tilbød gryteklare kamera-systemer som erstatning for sidespeil. Og jeg ble fortalt at mange installerte dem, samtidig som de måtte beholde sidespeilene fordi det er det krav om.

Men kamera-systemene var overlegne, blant annet fordi de så effektivt kan fylle ut alle blindsoner, og er enklere å koble til akustisk varsel.

I Genève var det vel nesten ikke en konseptbil i år som var utstyrt med speil – bortsett fra de som er ment å komme i produksjon om et års tid. Fordelene med nesten nakne, speilløse flanker er jo åpenbare.

Billigere installasjon – hvor mye koster det å erstatte et moderne speil med alt det inneholder. Lavere luftmotstand og mindre vindstøy. Lavere vekt. Enklere renhold. Og kameraet gir jo et meget bedre, og større bilde enn speilene kan.

Noen biler kan nå utstyres med hekk-kamera som er orientert rett bakover – montert høyere enn et ryggekamera (på den amerikanske utgaven av Opel Ampera-e har de en slik løsning, der kan du velge å få bildet opp i midtspeilet), men slik kan bare bli et supplement til de to svære refleks-platene lover krever du skal ha.

Audi dro i gang med de dynamiske retningslysene, de som oppfører seg som muntre lysreklamer. De var egentlig forbudt da de kom – nå er de godtatt i en rekke avanserte samfunn – og fungerer glimrende.

Med litt press fra bilindustrien burde det være mulig å få til en mye billigere, mer elegant, og – fremfor alt – meget mer effektiv løsning. Eller tjener industrien for godt på å bytte nyhærpa speil?

PS!
Glickenhaus – veldig kjapp rundt Ringen – velger et kompromiss. I de lovpålagte sidespeilene har han kameraer, slik at føreren får det optimale bildet uten at han behøver se til siden.

Powered by Labrador CMS