Sniktitt på Genève-utstillingen
Endelig har Magna en hel bil igjen, men dette er ikke akkurat minibil og økologi, eller? - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Endelig har Magna en hel bil på plass, men V-åtter ... den var ny. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Ferrari alt annet enn rødt - også - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
For å fylle opp plassen har arrangørene også hentet det tyske Autoworld-opplegget. Raum fur automobile leidenschaft, som det så sjarmerende heter. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Gammel bekjent, Gumpert, er på plass med nye forbindelser, nye penger og nye ideer. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Ginetta både med konkurranse-biler og med en gammel bekjent - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Her er det mye vi ikke kjenner - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Akkurat som i fjor skal Polestar ha utstillingens lekreste stand. Uten noen Volvo å støtte seg på denne gangen. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Aner ikke, men sikkert en av de mange luksusversjonene på V-Klassen - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Arcfox har jeg møtt før, verdens rareste elektriske mikrobil. Nå har de åpenbart hentet VWs gamle designsjef - da venter vi oss spennende ting. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Citroen drar selvfølgelig historiekortet sitt - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Denne møtte jeg i Torino i fjor sommer. Umberto Palermo håndbygger små spesialserier for samlere. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Disse gleder jeg meg til. Sist jeg var hjemme hos dem var de i ferd med å flytte til Gulfen. Kanskje det faktisk gikk bra. Fortsettelse følger. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Eadon Green er også en god bekjent etter tre år her i Genève. I år har de med seg tre biler, blant annet en firedørs - men da Rolls så fronten gikk de i svart, så den er endret. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
En italiensk designskole har også gjort en ny, søt Honda - Foto: Jon Winding-Sørensen

Genève-utstillingen: "Under Construction"

Genève-utstillingen åpner torsdag. Det vi si pressen slipper inn for alvor tirsdag. Bilnorge.no var der i dag.

Publisert Sist oppdatert

Det begynner å bli bare sååååå 2018 å kræsje bilutstillinger dagen før dagen.

Alle gjør jo det nå.

Så her skal du få dagen før dagen før dagen. Riktignok i en kvalitet litt dårligere enn vi vanligvis pleier å presentere disse tidlig-innslagene våre i, for enten var «security» mye tettere enn tidligere, eller så var jeg ekstra skvetten.

Og jeg kan vanskelig si at turen ga det virkelig store overblikket over hva messen vil inneholde i år. (Men det ser lovende ut, selv om nesten alt var under oppbygging).

Ikke turte jeg gå rundt med et åpenbart kamera, det var ille nok med en telefon. Selv de som jobbet der og som tok helt åpenbart uskyldige bilder, fikk strengt tilsnakk. Og en som ikke hadde antydning til adgangstegn risikerte nok strengere tiltak enn tilsnakk.

Ikke særlig tid til å legge motivet skikkelig inn på skjermen, med andre ord, eller dra opp telefunksjonen, eller slå til med spesialeffekter.

Det var til og med så ille at da jeg skulle ta et bilde av Abarthene, det mest uskyldige motivet av dem alle - for dette var bare gamle biler, gjemte jeg maskinen så fort at det ble skikkelig uskarpt.

Men Abarth-intermezzoet er typisk på en annen måte også. Det er flere og flere av de store navnene som ikke deltar.

På min runde i dag manglet jeg Ford, Jaguar og Land Rover, Hyundai, Opel og Volvo – i hvert fall. Jeg tror ikke noen av dem befant seg bak de enorme, høye svarte teppene der de store standene er skjult for alle som ikke har noe der å gjøre.

Og det betyr selvfølgelig at arrangørene må bruke den fineste trålen for å fylle opp arealet.

Selv om Polestar erstatter Volvo, og vi nå har to Pininfarina – en ny knopp som heter Automobili Pininfarina også – monner ikke det meget i kvadratmeter.

Jeg skal love det er brukt finmasket garn for å fylle opp all den ledige plassen.

Jeg gleder meg som et barn, noen av de nye og underlige kjenner jeg så vidt fra før, selv om de aldri har vist seg ved slike store anledninger tidligere. Og noen har jeg overhodet ikke peiling på.

Dette kommer til å bli et bilshow av den gode, gammeldagse sorten, fullt av uventede overraskelser som overhodet ikke har interesse som noe annet enn kuriositet.

For dere andre som liker å utforske litt har vi tatt med en liste over alle førstegangsreisende. Du skal ikke søke lenge før du finner noe spennende.

Og gidder du ikke søke kan du som vanlig være trygg på at vi skal greie å få rasket med oss det meste.

Aramco, Arcfox, Aurus, Automobili Pininfarina, Devinci, e.GO, Energie 360°, Ertex Luxury Car Design, Faith Target Group, Ginetta, Hispano Suiza, Kenda, Kyburz Switzerland, Michelin, Motorworld, New Star, Nobe Cars, Piëch, Puritalia Automobili, RCH Automotive, SBB/CFF Green Class, Share2Drive, Twisted, Up Design - Adler Group, WayRay, Wonder Auto Group og Z'ART.

Powered by Labrador CMS