Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic

Fra vugge til grav

Mercedes har presentert miljøregnskapet for sin nye GLE 500 e Plug-in. Her er det mye å spare, enten man tenker pris eller miljø.

Publisert Sist oppdatert

Når det gjelder ytelser er den ladbare GLE 500 e 4Matic helt på høyde med den V8-motoriserte GLE 500 4Matic (uten e i betegnelsen). Og bruker du bilen slik den er ment å brukes, sparer du også miljøet for betydelige utslipp.

Bensin pluss el
Bilen har en ladbar (plug-in) hybrid drivlinje som kombinerer en 333-hesters V6 med en 116-hesters elmotor, noe som gir en samlet effekt på 442 hk og et maks dreiemoment på 650 Newtonmeter. Til sammenligning har V8-utgaven 435 hk og 700 Nm.

Begge gjør null til hundre på 5,3 sekunder, og toppfarten er henholdsvis 245 km/t og 250 km/t (V8). Fordelen med 500 e er at den har en elektrisk rekkevidde på 30 km i hastigheter opp til 130 km/t.

Og når det kommer til forbruk gjør 500 e rått parti. Ifølge EU-syklusen har den et snitt på 0,33 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 78 gram per kilometer. Tilsvarende tall for GLE 500 med V8 er 1,10 l/mil og 258 g/km.

Prisgunstig
Det som gjør det enda lettere å velge den ladbare, i tillegg til alt drivstoffet du kan spare, er prislappen.

Basert på dagens avgifter koster den 961.000 kroner, mens du må ut med drøye 500.000 mer for den V8-motoriserte. Og fra 2016 reduseres avgiftene for begge med rundt 100.000 kroner.

Ren teori?
Mange mener at ladbare hybrider har kunstige lave forbruks- og utslippstall. Men det kommer helt an på hvordan de brukes. Volvo har nylig gjort en undersøkelse blant sine plug-in kunder som viser at svært mye av kjøringen foregår uten bruk av fossilt brennstoff.

Med 30 kilometer elektrisk rekkevidde kan nemlig mye av den daglige kjøringen foregå med eldrift. Forutsetningen er selvsagt at batteriene lades jevnlig, natten over og gjerne også på arbeidsplassen om det er mulig.

Nå har Mercedes presentert en brosjyre der de sammenligner utslippene fra en GLE 500 e 4matic med utslippene fra den konvensjonelle GLE 500 4Matic.

Mye å hente
Den viser at det trengs om lag 23 prosent mer energi for å produsere den ladbare, inkludert batteripakken, enn den konvensjonelle GLE-modellen. Men gjennom et helt livsløp (250.000 km) er det store besparelser på å velge ladbart.

Hvor store avhenger av hva slags elektrisitet man har tilgang til. I en europeisk miks reduseres utslippene med rundt 37 prosent gjennom et helt livsløp, men ved bruk av fornybar energi, som vår vannkraft, kan besparelsen bli så mye som 58 prosent.

Med bensinmotor i tillegg til den elektriske slipper du rekkevideangsten og har en bil som egner seg like godt for langtur som for bykjøring.

Men om du ønsker en GLE 500 e må du regne med lang ventetid, det er nemlig mange som har oppdaget hvilke fordeler den har å by på.

Last ned brosjyren om livssyklusen her

Powered by Labrador CMS