-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM forbi Toyota - igjen
GM og Toyotas kamp om førsteplassen om å være verdens største bilprodusent er god underholdning.
Nå har de to gigantene gått tre av årets fire runder. Etter tredje kvartal kan man imidlertid fastslå at Generalen passerte mål hårfint foran kollegaen fra Japan.
7,05 millioner biler har Toyota solgt så langt i år, rapporterte de i dag. GM har sagt at de har klart 7,06 så langt. Det var i dette tredje kvartalet at GM tok igjen rivalen. I juli, august og september solgte Generalen 2,38 millioner biler, mens Toyota-resultatet endte på 2,34 millioner.
Minimale marginer, med andre ord.
Globalt
Begge produsentene snakker om hele kloden og alle merkene som ligger under konsernparaplyen. For Toyota betyr ikke det bare Lexus og Scion, men også Daihatsu og Hino.
Nå er det vel egentlig ingen som tror at GM klarer å holde forspranget resten av året. Man regner med en ganske sterk Toyota-spurt i de siste månedene. Men samtidig er det et par tegn som tyder på at ikke alt går på de riktige skinnene der for tiden.
Skjær i sjøen
På den ene siden har de blandet seg opp i en miljø-diskusjon i USA som de godt kunne ha holdt seg unna. I spørsmålet om å sette krav til lavere forbruk for nye biler, har de lagt seg på samme linje som Detroit og erklært seg som sterk motstander.
På den ene siden kolliderer det sterkt med Toyotas Prius-grønne image. På den annen side er det mange som oppfatter dette som en ren provokasjon.
En av grunnene til at Toyota har hatt sånn fremgang i USA er jo nettopp at de har bygget mindre og mer økonomiske biler enn amerikanerne. Dersom amerikanerne ble tvunget til å bygge mindre og magrere de også, vil Toyota kanskje miste fortrinnene side, og at det er grunnen til at de støtter kampen for bensinslukerne – spekuleres det i.
Det andre problemet er at Toyota har hatt noen uheldige kvalitetsrapporter i det siste, og falt ned fra førsteplasser både her og der, samtidig som tilbakekalling av en halv million biler også setter spor etter seg hos publikum.
Men ingen regner med at dette skal være nok til at Toyota ikke klarer å ta igjen en forsiktig forsprang på under 100.000 biler.