-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spennende 2006-løp
Da Toyota tirsdag fortalte at de skal produsere 9,06 millioner biler neste år, var det mange som begynte å regne. Regnestykket ser ut til å fortelle at neste års kamp om førsteplassen blir meget spennende.
GM har foreløpig ikke sagt et ord om hvilke volumer de regner med å få ut av 2006. Men de har for lengst sagt at de hadde planlagt 9,1 millioner i år – hva det ender på er det for tidlig å si noe om ennå. Men med en rekke amerikanske GM-fabrikker gjenlåst neste år, er det tvilsomt om de kan kompensere for bortfallet av det volumet med Korea eller Kina.
Det kan med andre ord bli svært tett i toppen.
Men uansett hvordan det går på volum-siden, vil Toyota vinne på alle viktige punkter allikevel. De tjener gode penger og har fornøyde kunder og lever fremdeles mer av pull enn av push, og klarer til og med det som tyske produsenter sier er umulig: bygge biler og komponenter med gode marginer og fornøyde, godt betalte arbeidere i Europa. Toyota-fabrikken i Valencienne er for tiden Europas mest produktive, og kvaliteten på Aygo (og de tilsvarende PSA-modellene) er i verdenstoppen – bare et par måneder etter Opus 1.
Dessuten virker det som om alle andre enn Toyota selv er opptatt av å vinne volum-racet. Om Toyota blir nummer 1 i verden neste år, er noe jeg slett ikke tenker på sa Katsuaki Watanabe, Toyota-sjefen, ved en pressekonferanse der han presenterte planene for neste år. Dette er en sang de har sunget lenge. Den gangen de fortalte at de ville ha 15% global markedsandel i 2010, og noen fortalte dem at det ville gjøre dem til verdens største, var svaret ganske enkelt at det eneste de ønsket var å øke markedsandelen.
Kule folk.
Markedet reagerer ikke like kult. Da regnestykkene begynte å gå opp, ramlet GM-aksjene nok en gang – på $19,63 har de ikke vært lavere siden 1987.