-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM blir General igjen
Den amerikanske regjeringen selger ut sine GM-aksjer. Selskapet er ikke lenger "Government Motors" og sjefene kan fly privatjet igjen.
Allerede i 2008 begynte den amerikanske regjeringen å støtte opp General Motors. I 2009 hadde vi en liten konk der, og selskapet ble i realiteten statseid.
Etter det har det gått veldig bra. Kynikerne vil nok si at «det skulle da bare mangle», nesten 50 milliarder dollar har vært investert for å sørge for at selskapet overlevde og at det er kommet dit det er nå.
Fremdeles på topp i verden, og meget sunnere enn for fem år siden.
Nå satt Staten på 500 millioner GM-aksjer, det tilsvarer litt over en firedel av den samlede aksjekapitalen.
I disse dager har GM selv kjøpt tilbake 200 millioner av disse aksjene for 5,5 milliarder dollar. Resten skal selges over børs i løpet av de neste 12 til 15 månedene, og dermed er GM igjen like privatkapitalistisk som det var da William Durant grunnla konglomeratet i 1908.
5,5 milliarder pluss det GM har betalt tilbake tidligere, pluss statens andel av aksjeutbyttet, betyr at de amerikanske skattebetalerne så langt har fått tilbake nesten 30 milliarder av de 50 som er lagt ned i konsernet.
Dersom de skal få tilbake resten, betyr det at de resterende aksjene på statens hender må selges til kurs 70 dollar.
Akkurat det får de nok aldri, de 5,5 milliardene kom med en aksjekurs på 27,50. Det har med andre ord kostet amerikanerne noe å holde liv i kolossen. Men samtidig anslår beregninger at regjeringens diverse redningsoperasjoner under «TARP»-programmet (Troubled Asset Relief) gjorde at man kunne beholde mer enn en million produktive arbeidsplasser i disse årene.
På den annen side har nok både Chrysler (som betalte tilbake all statsstøtten de hadde fått, seks år før tiden) og Ford – som klarte seg uten kunstig åndedrett i det hele tatt – sine private synspunkter på å måtte leve sammen med en statssubsidiert konkurrent.
Den amerikanske sentralbanken kan på den ene side vise til redningen av AIG, forsikringsgiganten, der har regningen gått opp med at staten tjente 23 milliarder på et utlegg på 130. På den annen side kostet boliglån-gigantene Fannie Mae og Freddie Mac staten 190 milliarder. Til nå er bare 53 betalt tilbake.
GMs historie er ikke blant de svarteste.
For selskapets topp-management lysner det også litt. Wall Street Journal minner om at da staten gikk inn, i 2009, ble det et absolutt forbud mot å bruke private jetfly. Det forbudet er fjernet nå.
Men GM sier til avisen at det er absolutt ingen planer om å kjøpe eller lease noen executive jets. (Hvilket nok ikke er det samme som at det ikke er plane rom å booke en plass eller to på et, i tiden som kommer).