-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Undervanns brenselcelle
General Motors (GM) forsker mye på brenselceller. Deres siste innsats på fronten er et samarbeid med U.S. Navy. Da snakker vi farkoster på et annet nivå.
Det er lenge siden vi har fortalt om GM og brenselceller. (Det er lenge siden vi kjørte Opels hydrogenbil også forresten).
Men tro ikke at det står stille. Generalen har en sjef for Global Fuel Cell Activities. Han heter Charlie Freese, og har nettopp gitt oss et glimt inn i en fremtid som kanskje ikke akkurat er bil i denne omgang, men som jeg allikevel ikke kunne stå for.
Det dreier seg om en tøff, signalgul greie som de har utviklet sammen med U.S. Navy.
Et ubemannet undervannsfartøy. Betegnelsen er UUV – det er med andre ord ikke langt unna vår verden.
– Dette er i ferd med å bli en game changer for ubemannede undervanns-systemer, skryter marinen av. – Her har vi pålitelighet, høy energitetthet og kost-effektive løsninger – alt takket være GMs brenselcelle teknologi.
Et av marinens krav er 60 døgns utholdenhet under vannet – en skikkelig tøff oppgave som nok også fremtidens hydrogenbiler kommer til å trekke fordeler av.
Og Freese bekrefter: – Samarbeidet med Navy har bekreftet det vi har lært etter nesten fem millioner kilometer i virkelig-verden forsøk i vårt Project Driveway brenselcelle-program, sier han.
– Vår kunde vil også dra fordel av den ekstra kunnskapen vi tilegner oss om hvordan brenselceller oppfører seg i annet enn bil-installasjoner. Alt dette er svært nyttig i forkant av at vi skal tilby brenselcellebiler til forbrukermarkedet.
Men ikke et ord om når de kommer.