-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hongqi i Ferrari-land
Sist vi var innom dette hørtes det ut som Kinas eldste bilfabrikk, FAW, holdt på å bygge en filial i Emilia Romagna for å bygge en konkurrent til alle superbilene som bygges der. Underlig.
Det neste vi fikk høre var at det var utlyst en arkitektkonkurranse om et 320.000 kvadratmeter stort «Innovasjons-senter» for FAW og Silk.
FAW kjenner vi nå som produsent av den største bilen på markedet med den mest dominerende grillen. I hvert fall virker det sånn når vi møter Motorgruppens nye flaggskip Hongqi E-HS9 på veien.
Silk, derimot, er et konsulent-selskap med bilteknologi som spesiale, stiftet i Italia i 2018. De kom fort i gang både i Kina og USA også, og lagde et joint venture med FAW 2021.
Det er Silk-FAW som nå etablerer seg i Motor Valley. Og de har allerede noe å gå ut fra.
S9 heter modellen, det var den vi møtte på Frankfurt-utstillingen i 2019 uten å vite noe som helst om den. Av den enkle grunn at det ikke var noen på standen som visste noe om den heller.
Den gangen trodde vi det var ex-Rolls-Royce Gilles Taylor som hadde tegnet den også – han hadde jo utrolig nok tatt ansvaret for den store SUV-en.
Fremdeles holder jeg mulighetene åpne for at S9 også er hans, men etter Silk-FAW og flytting til Italia er det Walter de Silva (ex designhøvding hos VW-Gruppen) som vises frem som stjernen i denne sammenhengen.
Han var til stede da bilen debuterte for alvor i Shanghai i fjor og henger trofast med i dette nye Italia-opplegget.
Så begynte det å dukke opp ganske tunge navn da bilen ble vist i Italia for første gang i høst – under den utsatte designuken i Milano.
Sjef er en amerikansk investor, Jonathan Krane, som er en typisk trader som åpenbart vet å velge folk.
De Silva er bare et eksempel. Amedeo Felisia, Ferrari-sjef i mange år; Roberto Fedeli med omfattende bakgrunn som teknisk sjef det samme stedet og Katia Bassi som også har hatt tunge jobber hos Lamborghini og Ferrari er blant dem som er om bord nå.
Det er snakk om å investere ca. 1,3 milliarder euro i det nye anlegget og 1000 nye arbeidsplasser, for både S9 og en kommende sports berlina, S7, skal produseres der.
Hvis jeg ikke har nevnt det, så er S9 en hybrid med 4-liters V8 på nesten 1000 hester pluss elektrisk innsats (800 Volt) som skal være verdt ca. 500 hk ekstra.
Vekt på rett under 1500 kg og null til 300 på 11 sekunder (da kan vi hoppe over detaljene i de lavere delene av fartsregisteret). Toppfart antydes som 400 km/t og prisen antydes som rundt to millioner euro.
Men nå venter vi altså på at det åpnes for bestillinger. Det ble egentlig lovet åpne lister i slutten av 2021, men foreløpig har det vært taust.
Egentlig låter det hele som et av de mange luftslottene som aldri ble noe av. På den annen side: siden FAW åpenbart er trukket dypt inn i dette, med lokale ordførere og senatorer og masse flotte ord, regner jeg med at de vil strekke seg ganske langt for å få dette opp og gå.
Kinesere betaler ganske mange penger for ikke å miste ansikt.
Og for en fabrikk som fyller 70 år den 15. juli neste år er en mulig blemme ekstra følsomt. Det skal bli spennende å følge med på dette eventyret.