-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Caterham med Zuki-Seven
Er det ikke 40 år siden Caterham overtok Seven-modellen fra Lotus nå? Fremdeles produseres denne magreste av alle magre biler. Og den kommer i stadig nye utgaver. Nå med motor fra Suzuki.
Både Westfield og Caterham og mange andre som produserer biler etter den opprinnelige Lotus Seven-oppskriften, har forsøkt seg med motorsykkelmotorer i disse modellene.
Men når Suzuki tar Caterham i hånden og leier den inn til debut på selveste Frankfurt-utstillingen, er det fordi japanerne forsyner vidunderet med en skikkelig bilmotor.
Skjønt skikkelig og skikkelig. De fleste vil vel fnyse av den. En motor beregnet på Japans mikrobil-segment, med andre ord tre sylindre og 660 ccm.
Men som en som har kjørt fire hjul med en tilsvarende Kei-motor i fire år, kan jeg forsikre at her er det masse moro, for ikke å snakke om masse turtall og liflig lydbilde.
Kanskje skal vi ikke snakke for høyt om lystige trimmingsmuligheter også. En turbo per sylinder er noe som gjør tilværelsen mindre tung.
Pur glede
I den nye Caterham-utgaven yter motoren 59 kW (80 hk) og 107 Nm. Sammen med en tomvekt på rett under 500 kg høres ikke dette så galt ut.
Og sammen med komplett mangel på «assistenter», nesten ikke dekk, med en elskelig stiv bakaksel (og trommelbremser der bak) og med en styring som mer følger øyeeplene enn rattutslaget, er oppskriften åpenbar: Pur Glede.
Ved presentasjonen ble det fortalt at produksjonen skal begynne i januar, med de første utleveringene fra mars.
I Europa og Japan – det er klart at Suzuki-assistansen åpner et helt nytt marked for Caterham – skal den koste 25.000 euro. Da har de på en eller annen måte også bakt inn lokale (ikke norske) skatter og avgifter.
I England skal det imidlertid også komme en billigere modell i løpet av 2014 en gang. 17.000 pund blir prisen for den – i hvert fall 40.000 kroner billigere enn den vi ser i Frankfurt.
Hva som skal gjøres for å få den såpass ned i pris er det ikke sagt noe om – men dette høres ut som mest moro per pund på mange år.