Toppløs S-Klasse

Nå har Mercedes sluppet det første bildet av S-Klasse Cabriolet. Noen med mangel på respekt vil sikkert kalle det for ei flåte – med tjukk l.

Publisert Sist oppdatert
Mercedes-Benz S-Klasse Cabriolet

Man skulle tro PR-folkene hos Daimler ikke har oppdaget at man nå har sommerferie på Kontinentet. Sent fredag kom C-Klasse Coupé, og et stykke uttpå søndagen skulle de fortelle oss at de kommer med en skrelt S-Klasse.

Ikke akkurat en bombe, helt siden Ocean Drive, for 8-9 år siden, har det vært klart at Mercedes lekte med en friskluft-utgave av sin største. Vi har jo også servert dere noen spionbilder her på BilNorge.no.

Nedtonet
Fullt så radikal som den konseptbilen er ikke den vi nå har fått en skisse av. Den nøyer seg for eksempel med to dører – ikke fire, men later til å ha beholdt masse plass i baksetet.

På den annen side ser bagasjelokket ganske smalt ut – her må det kanskje lirkes for å få den håndsydde bagasjen skikkelig på plass? Jeg kan ikke tenke meg at vi møte den samme 400 liters kapasiteten her, som coupéen byr på.

Men til gjengjeld presiserer Mercedes allerede nå, lenge før selve premieren, at her kommer vi til å oppleve bransjens aller største foldbare stofftak noensinne. (Akkurat den hadde jeg vært forsiktig med før jeg hadde sjekket flateinnholdet på stofftaket til noen av de amerikanske førkrigskjempene.)

De snakker også om masse vinduer og helautomatisk betjening og en taklinje som likner på den du finner på coupéen. Og som man ser på skissen er det et enorm tonneau cover som sørger for at profilen er presentabel.

Hvem som skal bygge taket har de ikke sagt noe om til meg? Karmann? Valmet? Webasto? Men bilen skal i hvert fall bygges i Sindelfingen.

Muskler
Det later ellers til at A-stolpene er beefa opp, magelinjen rundt bilen er nok noe endret, bakskjermene er annerledes i forhold til coupéen, og hekken er noe annerledes. Kromlinjen som sirkler rundt hele hybelen er et smart lite trekk.

Her er det sikkert en velkjent motorutvalg, toppet med 577 turbohester fra AMGs S63 aggregat. Dessuten er det sikkert plass til V12-motoren også (630 hk), når de har solgt unna de første utgavene.

Jeg regner med at minst en av drivlinjene kommer til å hete noe med 4Matic slik at importøren ikke kan bruke mangelen på det som unnskyldning for å forklare hvorfor det selges så få åpne S-Klasser i Norge.

A217 heter denne internt, og siden den er rettet direkte mot Bentley Continental GT, kan vi trygt regne med noe over 100K i europenger.

Powered by Labrador CMS