-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ledig plass
Dette er noe av det beste fra årets Frankfurt-utstillings. Bosch viser oss hvor det er ledig parkeringsplass.
En liten pute virker kanskje ikke som den største sensasjonen fra en av verdens største bilutstillinger, men for meg var dette en Stor Greie.
Bosch-folket har selvfølgelig også vært med på å kjøre hvileløst rundt i bysentra for å finne en ledig parkeringsplass, eller kjørt inn i et stort parkeringshus de det forkynnes at det fremdeles er 21 ledige plasser – men klin umulig å finne dem.
Dessuten har Bosch et eget program for netting av biler. Det er klart at folk som jobber i den gruppen har lagt merke til europeisk statistikk som forteller at folk bruker i snitt 10 minutter for å finne en parkeringsplass og at de gjerne kjører 4,5 kilometer for å finne et ledig hull.
Smart løsning
Statistikere har til og med regnet ut at hvert parkeringssøk koste 1,35 euro – og det er med kontinentale bilpriser.
Bosch har kommet med en løsning som virker befriende enkel i forhold til de mange fancy smart-telefon løsningene vi har sett, veldig ofte presentert av bilprodusenter.
Her har vi en liten pute, omtrent en CD-plate i diameter og ca. 3 cm høy. De kan installeres i garasjegulv eller i gater og veier, og har en sensor om bord som forteller når de har en bil over seg, og en liten batteridrevet sender – der batteriets levetid er ca. 7 år.
De kan altså monteres uten av man behøver å dra kabler og batteristanden kan leses av utenfra.
Signalene kan selvfølgelig innrettes slik at de forteller om plassen er begrenset for funksjonshemmede, eller om maks parkeringstid bare er ett kvarter, eller om prisen på den spesielle plassen.
Før vi går videre: Bosch påstår at disse putene er ekstremt robuste, tåler tunge busser og lastebiler, piggdekk og snømåkere.
Mulighetene er legio
Signalene fra putene kan så mates inn i et bykart, eller i parkerings-apper, eller til store lysende kart langs gatene, slik at de leverer komplett info om ledig-P-plass i sanntid. De er dessuten smarte på den måten at de leverer data til omfattende og nyttig statistikk.
Ved hjelp av dem kan for eksempel parkeringsoperatører innrette priser etter popularitetstid på døgnet, eller de kan tegne beleggskart slik at trafikken ledes vekk fra overbesøkte områder til områder der det oftere finnes bedre plass.
Det er til og med mulig å reserve en av disse parkeringsplassene på forhånd – og selvfølgelig kan putene også utstyres slik at de kan lede selvkjørende biler automatisk på plass – føyer Bosch til.
Poenget er bare at Bosch viste oss en liten dings med ganske fantastiske muligheter. IAAs minste største nyhet.