Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ by Michael Chang

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ Pit Boss by Cartel

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Jon Sibal

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion iQ by Tatsu

Scion Pit Boss ny Cartel

Scion Pit Boss ny Cartel

Scion Pit Boss ny Cartel

Scion Pit Boss ny Cartel

iQ i monsterutgaver

At iQ heter Scion og ikke Toyota i USA, må ikke frata oss gleden over å presentere noen av de utrolige utgavene som ble presentert på SEMA-utstillingen. Stort sett med Toyotas offisielle velsignelse.

Publisert Sist oppdatert

iQ er et forholdsvis nytt innslag i amerikansk trafikk, men det var nok den av Toyotas (og Scions) modeller som fikk størst oppmerksomhet på tuningmessen SEMA i Las Vegas nylig.

Av de syv bilene derfra var hele fire den nye iQ.

Vi kan selvfølgelig ha en folkets avstemning av hvilken som er den villeste av dem, men personlig syns jeg nok den blå, den de kaller Pit Boss, er den mest fantastiske.

Mobilt depot
Vi har vært borte i Cartel, de som har gjort denne, før. De lagde en gang en fantastisk Harley Truck av en F250, og de har SEMA-mekket Scioner før.

Men denne gangen hadde de også en ide. Dette skal være en komplett pit for et racing mekanikermannskap.

Alle forbindelser med moderbilen ute på banen finner sted via en ganske smart iPad. Bilen er en trådløs hot spot, du lagrer hjul og dekk i den, og den har flere lade-stasjoner (så det er kanskje el-bil racing vi snakker om?)

Men det beste er et fantastisk stereoanlegg. Det skal selvfølgelig benyttes til seiersfesten etter løpet.

Den er jo også den eneste av disse som er en top-chop, vi kan vel slå fast at iQ som Speedster ser enda mer ut som en ganske stor, men veldig sjarmerende, plaskedam i plast.

Nitro punch
Jon Sibal er ganske dreven i denne bransjen, selv om han egentlig er en av de beste tegnerne hos tegneserieutgiveren Marvel Comics. Hans innslag, som han kaller RX, er kanskje ikke så veldig dramatisk, utgangspunktet er et karosserikit fra Veilside med en helt spesiell finish.

Matt metall grå og med en finish med en anelse av bronseflak. Skikkelige smidde HRE 18-tommere og et Air Runner fjæringssystem som gjør at bilen sitter svært lavt så lenge den står stille.

Stå stille er imidlertid ikke noe den må. Her er motoren utstyrt med et Nitro Express sett – det varer ikke lenge, men du store verden for en dragster-punch det gir!

Seter ut, motor inn
Så har vi Tatsu-utgaven da. Du ser det kanskje ikke med en gang, men noe har skjedd med motoren. Den befinner seg der hvor de smarte ekstrasetene i en iQ vanligvis befinner seg.

Sentral-motor iQ. Det har jeg alltid sagt, SEMA er noe av det morsomste som finnes. Og det er gjort store ting med motoren også. Omfattende trimmingsarbeide, uten at de går i detaljer nå.

Det eneste jeg vet konkret er at den har et kompresjonsforhold på 12:1. Tenk hvis vi på ramme alvor kunne få en iQ mot Abarth 500 konkurranse.

Imidlertid syns jeg denne bilen mister noe av attityden fordi den fremdeles beholder ganske små hjul. Dermed ser den fremdeles litt ”japansk” ut, på tross av alt det andre som skriver TESTOSTERON med ganske store bokstaver.

Råner
Den siste av de fire er signert Michael Chang, som jeg trodde var en tennisspiller. Men samme for meg hva han er, han har gjort mye riktig her. Med spoilere og synbare oppstivere rund baut og grassate luftinntak og -utslipp

Evasive Motorsports heter firmaet som har hjulpet ham med kosmetikken, karbonleppa foran, splitterne foran og på sidene, diffusoren bak – alt dette er EM.

Den dramatiske hekkspoileren heter Voltex og de skikkelige 17-tommers Advan-hjulene forteller også om at dette ikke er noen spøk. Toyo R888 racingdekk for sikkerhets skyld, og 6-pots Wilwood bremser foran og bak høres også ut som alvor.

Innvendig er det også en herlig blanding high-end hyllevarer, ”og så”, står det, ”er det alle detaljene som Chang designet selv”. Dørpanelene i karbonfiber, veltebøylen, bagasjelokket, midtkonsoll i karbon, brytere, 11-tommers berøringsskjerm og mye annet.

En sånn iQ hadde vakt litt oppsikt i Drammen tror jeg.

I alt er det en nydelig og variert bukett iQ vi kan bringe dere rett fra Las Vegas.

Og for de av dere som orker: her er listen over alt utstyret som Changs bil er utstyrt med. Bare for å vise at de tar det på alvor, de som bygger opp disse utstillingsjuvelene:

Motor:

· Evasive Motorsports Carbon Air Induction Box with Headlight Duct

· Evasive Motorsports Heat-Shield w/Gold Thermal Reflector

· Custom Oil Cooler

· Custom Transmission Cooler with Custom Carbon Cover

· Custom Koyo Full size Radiator

· Custom Center Exit Exhaust

· A/C System Delete

· Earl’s Fittings 7 Steel Braided Lines

· Custom Coolant Overflow Tank

· Oil Cap / Radiator Cap

· Custom Dipstick

Opphengning:

· Air Runner Suspension

· Custom Under Chassis Brace

· Advan Racing RT Wheels (Custom Power Coated Red)

· Toyo R888 Racing R-Compound Tires 215/45/17

Bremser:

· Wilwood 6 Piston Front Big Brake Kit

· WIlwood Custom 11.2” 2 Piece Rotor F&R

· WIlwood Stainless Brake Lines

· WIlwood 4 Piston Rear Big Brake Kit

· Evasive Motorsports Custom Rear Big Kit Conversion

· Project Mu Racing Brake Fluid

Elektronikk:

· Custom 11” Touch Screen Display

· Custom Stack Tachometer with Data Logging

· Defi Fuel Pressure Gauge

· Defi Oil Pressure Gauge

· Custom Mounted Kill Switch

Interiøret:

· Sparco EVO Seats

· Sparco Racing Side Mounts

· Sparco Steering Wheels

· Sparco Pedals

· Sparco Weld On Quick Release

· Sparco 6 Point 3″ Racing Harness

· Custom Carbon Fiber Door Panel

· Custom Race Epoxy Coating Full Chassis

· Custom Fuel Cell

· Custom Rear Trunk Panel

· Custom 6 Point Roll Cage

· Custom Trunk Re-enforcement Plate

· Custom Carbon Dash Trim

· Custom Warning Indicator/Toggle Switch

· Custom Carbon Fiber Center Console w/Suspension Control

· Custom Rally Style Shifter

Powered by Labrador CMS