-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Iveco tar tilbake Iris
Et av EUs krav dersom de skulle godkjenne tunge-Volvos overtagelse av Renaults lastebilavdeling var at Renault måtte kvitte seg med Irisbus, samarbeidsprosjektet de eier 50/50 sammen med Iveco.
Torsdag skrev Financial Times i tette detaljer at det var nå et arbeide på gang for at Iveco skulle få kjøpe tilbake Renaults part i prosjektet.. Av en eller annen grunn var Renault svært raskt ute og forklarte at de snakket ikke med Fiat eller noen andre om sine 50% i Irisbus, og det ville de heller ikke gjøre før de amerikanske myndightene også hadde gitt grønt lys for Volvo/Renault handelen. Renaults talsmann sa også at FT's påstand om at det fantes pasuser i avtalen som gir partnerne fortrinn til hverandres part, dersom demerging skulle komme på tale.
I Torino bekreftet derimot Fiat-kilder Financial Times historie, så kan man bare spekulere på hvorfor dette var så problematisk for Renault.
Årsaken er vel at Renault ikke har bestemt seg for hvilke av de tre mulighetene som er den beste: Å oppløse fellesskapet, slik at Iveco og Renault igjen hadde hver sin bussdivisjon, som Renault så kunne selge til Volvo. Eller at Iveco solgte sin del til Renault. Eller FT-varianten.
Fiat-sjefene var imidlertid helt klare på at det å bygge ned det som hadde vært bygget opp disse to årene ikke kom på tale. De sier også at EU-beslutningen har gjort det umulig for Renault å kjøpe Ivecos andel.
Selvfølgelig kan det være at alle disse utspillene er deler av kompliserte forhandlingsagendaer, men en ting er begge parter enige om: det må skje noe raskt, for Irisbus-salget lider under denne usikkerheten.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no