-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Jaguar Land Rover tror på brenselceller
Jaguar Land Rover er i ferd med å utvikle en prototyp med brenselceller basert på Defender. Bilen skal på veien i løpet av inneværende år.
Defender FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) prototypen er en brikke i JLRs målsetning og å kunne selge karbon-utslippsfrie biler fra 2036, og være helt karbonnøytrale både på vei og i produksjon i 2039.
Ifølge konsernet vil FCEV-biler som med «eget kraftverk» som produserer strøm fra hydrogen, leve side om side med batterielektriske biler i fremtiden.
Fordelen med hydrogenbiler er at de kan tankes raskt og har tilnærmet like lang rekkevidde under ulike klimatiske forhold. Teknologien er dermed ifølge JLR ideell for større biler med stor rekkevidde, spesielt om de brukes i kalde eller varme klima.
De hevder at antall FCEV-er på veien nesten er doblet fra 2018 – det skal ikke så mye til siden salget har vært mikroskopisk med kun to tilbydere på det europeiske markedet, Hyundai og Toyota. Samtidig hevder de antall hydrogenstasjoner er økt med mer enn 20 prosent.
Jaguar Land Rovers regner med at det kan være så mange som 10 millioner FCEV-er og 10.000 hydrogenstasjoner i drift i 2030, hvilket jeg må medgi høres meget optimistisk ut.
Prosjektet til JLR har støtte fra den britiske stat, og testbilen skal høste erfaring med hensyn til rekkevidde, tanking, tilhengermuligheter og off-road-egenskaper.
– Vi vet at hydrogen vil spille en rolle i transportindustrien i fremtiden og være et alternativ til batterielektriske biler. Testbilen skal hjelpe oss å sanke viktig informasjon på vår vei mot nullutslipp i 2039, sier Ralph Clague som er ansvarlig for hydrogen og brenselceller hos produsenten.