-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguar Land Rover tror på brenselceller
Jaguar Land Rover er i ferd med å utvikle en prototyp med brenselceller basert på Defender. Bilen skal på veien i løpet av inneværende år.
Defender FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) prototypen er en brikke i JLRs målsetning og å kunne selge karbon-utslippsfrie biler fra 2036, og være helt karbonnøytrale både på vei og i produksjon i 2039.
Ifølge konsernet vil FCEV-biler som med «eget kraftverk» som produserer strøm fra hydrogen, leve side om side med batterielektriske biler i fremtiden.
Fordelen med hydrogenbiler er at de kan tankes raskt og har tilnærmet like lang rekkevidde under ulike klimatiske forhold. Teknologien er dermed ifølge JLR ideell for større biler med stor rekkevidde, spesielt om de brukes i kalde eller varme klima.
De hevder at antall FCEV-er på veien nesten er doblet fra 2018 – det skal ikke så mye til siden salget har vært mikroskopisk med kun to tilbydere på det europeiske markedet, Hyundai og Toyota. Samtidig hevder de antall hydrogenstasjoner er økt med mer enn 20 prosent.
Jaguar Land Rovers regner med at det kan være så mange som 10 millioner FCEV-er og 10.000 hydrogenstasjoner i drift i 2030, hvilket jeg må medgi høres meget optimistisk ut.
Prosjektet til JLR har støtte fra den britiske stat, og testbilen skal høste erfaring med hensyn til rekkevidde, tanking, tilhengermuligheter og off-road-egenskaper.
– Vi vet at hydrogen vil spille en rolle i transportindustrien i fremtiden og være et alternativ til batterielektriske biler. Testbilen skal hjelpe oss å sanke viktig informasjon på vår vei mot nullutslipp i 2039, sier Ralph Clague som er ansvarlig for hydrogen og brenselceller hos produsenten.