-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Autonomi for de bilsyke
Jaguar Land Rover er midt oppe i et program der de skal lære selvkjørende biler å oppføre seg skikkelig slik at de om bord ikke skal bli bilsyke.
Det hele startet med et opplegg som jeg tror jeg ikke helt ønsker å se for meg.
Jag/LR påstår at faktisk så mange som 70 % av oss kan oppleve bilsyke i en eller annen grad.
Så har de på en eller annen måte samlet 15.000 miles med det de kaller bilsyke-data (hvem vasket bilene etterpå? Forskerne?) og utviklet et registreringssystem som de kalte ‘wellness score’.
Ved hjelp av data derfra, observasjoner av kjøremønster eller om hvordan man sitter, eller øyehøyde – en hel mengde små variabler – utarbeidet de et kjøremønster- og et kabin-oppsett som kunne minske bilsyketendensene med inntil 60 %.
Her er bilen utstyrt med biometriske sensorer som overvåker fysiologiske signaler som kroppen sender ut. Disse signalene, kombinert med måling av bilens bevegelser kan gi indikasjoner på bilsyke – lenge før offeret selv oppdager at nå blir jeg syk igjen.
Og derved kan bilen selv endre oppførsel for å hindre en ny innvendig rengjøring.
Jaguar forteller at E-Pacens 26 sete-konfigurasjoner pluss klimasystemet pluss øyevinkelen mot infotainment-systemet, er laget for å unngå kvalme. Sammen med bilens adaptive opphengning der settingen kan endres hver 10. millisekund er det mange muligheter for å gjøre dem med bilsyketendenser mindre følsomme.
Men med mindre bilsyke-sensorene kan instruere sjåfører hele tiden og i sanntid, kan ting allikevel gå galt.
Tilnærmet full kontroll kan man ikke ha før bilen kjører selv. Den er – i motsetning til en sjåfør – i stand til å ta imot en rekke eksterne henvendelser, og så ta hensyn til dem.
Dermed kan vi se fram til Jaguar Land Rovers nye software som skal redusere bilsyke ved å regulere kjøremønsteret til fremtidens selvkjørende biler.
I tillegg til at man trekker veksler på alle de dataene som allerede er samlet, ligger det selvfølgelig mye maskinlæring inne i det nye arbeidet. Ikke alle spyr like lett, og AI vil hjelpe programmet til å finne individuelle løsninger.
Selv de av oss som ikke er plaget vil antakelig dra nytte av denne innsatsen. Hvis det virkelig er slik at fremtidens autonomi vil tillate oss å lese en bok eller legge kabal eller småduppe, mens bilen kjører oss, vil sannsynligvis også vi kunne bli plaget.
Jeg opplever det selv, hvis jeg som passasjer ikke følger med på det som skjer utenfor, kan jeg merke antydninger av ubehag. Og det er ingen tvil om at å ha feste i rattet gjør at sjåfører sjeldnere blir bilsyke enn de stakkarene han slenger rundt inne i bilen.
Project Vector heter produsentens program for å utvikle et avansert autonomi-klart konsept for fremtidig mobilitet. Og det hele er et skritt på veien mot Destination Zero.
Jeg aner ikke noe om verken Vector eller Zero, men syns det høres spennende ut med en bil som gjør at hen som sitter ved siden av, kanskje ikke skriker så høyt og ofte som før.