-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguar bygger turbin-hybriden
I samarbeid med Williams, Formel 1-stallen, skal Jaguar bygge sensasjonen fra i høst: C-X75.
Nå er det egentlig ikke meget vi vet om dette eventyret. Ingen kan vel tro at det er nøyaktige kopier av den utrolige konseptbilen som skal bygges. For da snakker vi mikro-gassturbiner, generatorer og en bråta elmotorer som skal drive dette ekstreme flaket.
Og vi kommer i så fall til å snakke om en superbil som har luftinntak på nivå med en F16 og som kommer til å sluke, og antakelig få akutt forstoppelse av, alle de plastposene og annet søppel som slenger rundt på gater og veier.
Men i hvilken grad bilen skal endre spesifikasjoner og design, aner vi ikke. Det eneste som er sagt, er at den skal i produksjon fra slutten av 2013, at den skal bygges i 250 eksemplarer og at den skal koste rundt 800.000 euro.
For det får du blant annet mer karbonfiberforsterket kompositt enn du noen gang har drømt om.
Det er dessverre mye som tyder på at strømgeneratorene, som ble drevet av hysterisk hylende gassturbiner, skal erstattes med plugg-inn akkumulatorer og at fremdrift og strømforsyning ellers, skal besørges av en særdeles downsized, men power-upped firesylindret et-eller-annet.
Det hele skal ned på sertifiserte 99 g CO2 per kilometer (det betyr rett over 0,4 liter bensin pr. mil), men samtidig skal eieren ha glede av null til hundre på under tre sekunder og 320 km/t i toppfart.
La oss håpe denne historien blir lystigere enn Jaguars forrige stunt etter tilsvarende oppskrift ble. XJ 220 opplevde vi for 20 år siden, også den en sensasjonell bil basert på en oppsiktsvekkende konseptbil.
Den skulle bygges hypereksklusivt i 350 eksemplarer til en meget eksklusiv pris med et meget eksklusivt depositum. Så gikk luften ut av økonomien og superbilballongen.
Potensielle eiere saksøkte fabrikken, salget endte nesten 100 biler unna målet, og alle som satt med den bilen da, ble sett på som typiske tapere.
Prisen som opprinnelig ble stipulert til £ 360.000,- steg til over 400.000 da produksjonen kom i gang. Men da ingen ville ha den mer og det ikke ble bygget flere, sto det fremdeles en rekke usolgte til rundt 150.000 pund.
I dag er det ikke lett å få mye over £100.000 for et prakteksemplar.
Du kan lese det vi skrev om C-X75 her