-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jeep med jubileumsutgave
Den offisielle fødselsdagen for Jeep er 15. juli 1941. Da måtte det selvfølgelig bygges en spesialutgave.
Det er vanskelig å si når Jeep egentlig ble født, for her er vi inne på masse offisielt papirarbeid.
Det hele startet med et anbud fra den amerikanske hæren. De ville ha en krigsbil like universell som T-Forden opprinnelig var.
Innbydelsen gikk til 135 selskaper, men det var bare Ford, Bantam og Willys som kastet seg på.
Prototypene ble levert i november, så ble spesifikasjonene endret (vekten som opprinnelig ble fastsatt viste seg å være så lav at den var umulig å nå), og i mars ble det delt ut foreløpige kontrakter.
Trekamp
Ford skulle bygge 1500 Pygmies, Bantam skulle bygge 1500 Model 40 og Willys skulle bygge 1500 Quads.
Willys fikk kontrakten. Deres modell het først MA, deretter MB, men betegnelsen GP (sannsynligvis betyr det General Purpose) satt, og på folkemunne ble det bare Jeep.
Den første av disse ble altså produsert 15. juli 1941 – derfor er det vedtatt som Den Store Dagen.
Og den dagen, 75 år senere, rullet en helt spesiell utgave ned båndet på Jeep-fabrikken i Toledo.
Retro
Det var en spesialutgave av den Jeep Sport de bygger der, men her var klokka åpenbart skrudd tilbake.
For bilen manglet B-stolpene og veltebøylen og dørene. Forholdsvis primitive dekk satt på 16-tommers stålfelger, den hadde festeklyper på panseret, reservehjulet hang på hekken, og den hadde støtfangere i stål med innebygde tauekroker.
Og det hele var lakkert i en velkjent olivengrønn-farge, med typiske militæraktige dekorasjoner på det lille som finnes av karosseriet.
Innvendig var baksetet hevet ut, og de setene som var igjen var kanvas-utgaver med lave seterygger.
Dagens standard fant vi imidlertid under panseret, en 3,6-liters Pentastar og den seks trinns manuelle som er vanlig i Wrangler Sport.
Jeep bygger også spesialutgaver av «melk og brød-modellene» - se dem her
Ett eksemplar
Nå er det dessverre ikke noe som tyder på at denne skal produseres i mer enn dette ene jubileumseksemplaret. Dagens regelverk oppmuntrer ikke akkurat til slikt.
Skjønt Jeep kunne kanskje gjøre en Jaguar og finne noen ubrukte chassisnummer som de kunne bygge noen «recreations» på?
Det er heldigvis mye som tyder på at Wrangler fortsatt skal bygges i Toledo. Vi venter på en ny Wrangler, sannsynligvis i løpet av dette året. Samtidig har FCA gjort det kjent at de skal investere 1,05 milliarder dollar på å modernisere og utvide fabrikker.
750 millioner skal gå til Toledo North fabrikken, der den nye Wrangler (en versjon kan faktisk bli en pickup) skal bygges, og der kapasiteten skal opp i 450.000 biler pr. år. Da den ble åpnet i 2005 var kapasiteten på 150.000.
Resten skal gå til fabrikken i Belvidere, der det i dag bygges Dodge Dart, og Patrioten og Kompasset fra Jeep. Dart skal vekk og de to Jeep-modellene skal erstattes av en eneste modell når det nye produksjonsanlegget er klart en gang neste år.
Det er bare to år siden FCA-sjefen, Sergio Marchionne, antydet at Jeep-produksjonen skulle flytte fra Toledo.
Det medførte ikke bare et ramaskrik, men også en helt ny strategi for Jeep, som i dag vel er den sterkeste merkevaren i konsernet.