-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Påskesnop fra Jeep
Tradisjon tro leverer Jeep påskesnop i stort omfang.
Det har blitt en tradisjon hos Jeep å dundre på med de herligste konsepter rett før påske. Anledningen er ikke akkurat påsken i seg selv, men det årlige Moab-arrangementet – et ni dager langt arrangement, med ørkensafari og terrengutfordringer – alle med utspring i Moab, Utah.
I år teller antallet konseptbiler fra Jeep sju, og akkurat som en pose med smågodt vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne på de vanvittige konseptene, men jeg tror kanskje jeg har en liten favoritt.
La oss derfor begynne med den: Jeep Jeepster.
Utgangspunktet er naturligvis en Wrangler, i Rubicon-utgave. Kombinasjonen av custom-bygging og originalt ekstrautstyr gjennom Mopar/Jeep Performance Parts (JPP) gjør dette til noe som faktisk er fullt mulig å bygge hjemme, og ja takk – jeg vil ha en.
Hardtopen er senket to tommer (drøyt fem centimeter) sammenlignet med en original, mens frontruta er spesialbygget og vinklet bakover 2,5° for å gjøre at hele glasshuset virker mer kompakt. Frontruta beholder naturligvis muligheten for å legges ned på panseret – en Wrangler er ikke komplett uten.
Selve bilen er hevet med to tommer, og hjulene er 17 tommers felger (med beadlock) og 35-tommers BF Goodrich KO2-dekk.
Innvendig finner vi instrumenter i samme rødfarge som eksteriøret – Firecracker Red (med Bright White hardtop og skjermdetaljer) – og et veltebur. Reservehjulet har også flyttet seg fra bakdøren og inn i bagasjerommet. Det muliggjør skreddersydde oppbevaringsmuligheter på bakdøra for verktøy og proviant.
Jeep Wagoneer Roadtrip
Dette må være min nummer to. En nydelig restaurert Wagoneer har beholdt det sjarmerende ytre, mens motor og drivverk har fått en solid oppgradering. Den originale sekseren under panseret er nå erstattet med en Hemi-V8, men Tornado OHC6-eren lever videre inne i bilen, i form av et verktøyskrin laget ut av det originale topplokket.
Selv om eksteriøret ser ganske originalt ut, har også dette blitt modifisert. Akselavstanden er strukket fem tommer (12,7 cm), og Dana 44 differensialer er montert foran og bak. 17 tommers stålfelger er kledt i 33-tommers dekk for den riktige kjør-overalt-looken.
Denne bilen er nok ikke like lett å bygge ut fra en originalbil og Mopar-deler, men inspirasjon gir den i massevis.
Jeep 4speed/Sandstorm
Disse to frekkasene har stort sett bare en ting til felles: Begge er bygget på Wrangler. Derfra skilles de fort.
4speed er bygget for å være så lett og snerten som mulig. Bilen er kortet med over en halvmeter (55,88 cm, for å være nøyaktig), men har beholdt den originale akselavstanden. Det gir bakkeklaring og vinkler som muliggjør ganske ekstrem offroading.
Panser, hjulhus/skjermer og hele bakpartiet er i karbonfiber, mens perforert aluminium er liberalt spredt rundt om for å skrelle ytterligere vekt av bilen. Et skreddersydd instrumentpanel og nytt setetrekk gir den riktige konsept-vibben.
Under panseret sitter en 2-liters turbobensin koblet til en åttetrinns automat.
Sandstorm har på sin side fått forakselen flyttet frem med fire tommer, og bakakselen bakover med to. Samtidig har de fått ekstra forsterking i hjulopphenget for å kunne tåle lange, raske strekninger over sanddynene.
Under panseret her sitter en 6,4-liters V8-er med en sekstrinns manuell girkasse. Var det noen som sa «påskeferie»?
Jeep B-Ute/Nacho/J-Wagon
De tre siste modellene i årets påskeegg fra Jeep er biler som fremstår som langt mer «normal». Det er fordi disse er bygget for å kunne vise hvor langt Mopar- og JPP-deler kan ta deg som ønsker å modifisere Jeepen din, uten å måtte ta vinkelsliper og sveiseapparat i bruk.
B-Ute (lett å lese som «beaut», men neppe meningen) er en modifisert Renegade. Her finner vi et 1,5-tommers løftesett, takstativ og 17-tommers felger med BF Goodrich Baja Champion-dekk.
Nacho-en er det Jeep selv kaller en «rullene brosjyre for Mopar-deler». Foran A-stolpen finner vi lys fra Magneti Mirelli, montert med originale braketter. Over frontruta sitter kraftige LED-lamper, og bak på bilen sitter et eget offroad-lyssystem. Det lyser i forskjellige farger for å vise de bak om forholdene. Rødt for stopp, gult forn «kjør sakte» og grønt for «kjør på!».
Som konseptene ellers her er også Nacho hevet, med to tommer.
J-Wagon er til sist et konsept som viser en litt mer folkelig tilnærming. Opprinnelsen er en fem-dørs Wrangler Sahara, som har fått grillen fra en Rubicon. Den spesielle Brass Monkey-lakken er brukt flere steder på bilen, inkludert felgene, som på sin side er kledt i 37-tommers dekk.
Kanskje er det litt sent å melde seg på årets Moab-treff, men frykt ikke. Dette er det 52. Moab-treffet, og det blir garantert et nytt arrangement neste år.
Helt sikkert med enda drøyere Jeep-konsepter også.