-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia storsatser på elbiler
Kia legger frem detaljer rundt sine fremtidsplaner. Det blir mye elektrisk fra den koreanske produsenten.
Strategien heter internt "Plan S" og omfatter elektrifisering og mobilitetstjenester, samt tilkobling og autonomi. Kia ønsker å innta en ledende posisjon i fremtidens bilindustri, og skisserer et skifte fra fokus på kjøretøy med forbrenningsmotor til elbiler og elektrifisering.
– Det er spennende at Kia skal satse så tungt på elbiler fremover. Allerede neste år får vi en ny elektrisk crossover med lang rekkevidde som vil passe det norske markedet godt, sier Irene Solstad, direktør for Kia i Bertel O. Steen.
I første kvartal økte Kias salg av elbiler med 75% sammenlignet med fjoråret til 6.811 biler. Dermed sto nullutslippsbiler for 6 % av Kias salg i Europa, en økning fra 2,9% i 2019.
I samme periode økte Kia-salget i Norge med 15,2 prosent, noe som innebar at markedsandelen steg fra fjorårets 2,7 prosent til 3,7 prosent. 78 prosent av disse var elbiler, og legger vi til hybrider med og uten stikkontakt nærmer andelen seg 90 prosent.
– Kombinasjonen lang rekkevidde, bra design og mye utstyr til en god pris har gjort elbilene våre populære. e-Soul har vi nå på lager, og den er helt klart vår bestselger, sier Solstad.
For e-Niro er derimot situasjonen en helt annen. Det er fortsatt kunder som har stått på venteliste siden 2018, og importøren tar ikke imot nye bestillinger før de kan garantere levering til samtlige som står på venteliste - noe de håper å oppnå i løpet av inneværende år.
Mange nye modeller
Innen 2025 vil Kia lansere 11 elbiler globalt i ulike segmenter som personbiler, SUV-er og flerbruksbiler.
Den første bilen som bygges på en ny og dedikert elbilplattform lanseres neste år. Det blir en crossover med rekkevidde på over 500 kilometer, og hurtiglading vil kunne gjøres unna på 20 min.
Antagelig snakker vi da om en modell som er beslektet med Hyundaien vi nylig avslørte under testing.
– Alle nye modeller som lanseres vil ha minimum én variant med elektrifisert drivlinje; mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid eller helt elektrisk. Vi vil lansere mange av de nye elbilene i Europa, sier Emilio Herrera, Chief Operating Officer for Kia Motors i Europa.
Enklere i bruk
Elbilene som bygges på den nye plattformen vil ifølge Kia ha eget design og en ny brukeropplevelse som gjør dem enda enklere i bruk. For å tilpasse bilene til ulike kundegrupper og behov, leveres elbilene med 400V eller 800V system.
– Vi ønsker å gi kundene mest mulig verdi for pengene; de som er veldig prisbevisst og kanskje ikke har behov for å hurtiglade så ofte kan velge en bil med 400V system, løsninger både e-Niro og e-Soul har i dag.
– For de som ofte kjører lange turer vil 800V system klart forbedre brukervennligheten med raskere hurtiglading, forklarer Pablo Martinez Masip, Director Product Planning and Pricing for Kia Motors Europe.
En halv million
Kia var tidlig ute med alternative drivlinjer og elbiler, noe som har lagt grunnlaget for den videre strategien på lang sikt, "Plan S". Innen 2026 er Kias salgsmål 500.000 elbiler globalt, og 20% av salget i Europa skal være elbiler.