-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia med 650 hester
På SEMA kan tydeligvis alt skje. Hva sier du for eksempel til en Kia med 650 hestekrefter og svettetørker?
SEMA-showet er blant de villere bilutstillingene. Her står ikke bilene for de med hatt i hylla og stokk i stativet – dette er stedet for mest mulig bling, størst mulig felg, tynnest mulig dekk og fetest mulig bass.
Den årlige utstillingen finner sted i Las Vegas (naturligvis), og inneholder noe av det blankeste på fire hjul.
I motsetning til andre store bilutstillinger er ikke SEMA-showet åpent for «vanlig» publikum. Dette er en bransjemesse hvor innkjøpere, selgere, forhandlere og andre i den generelle bilbransjen får boltre seg.
Likevel trekker messen over 60.000 mennesker, og flere og flere bilfabrikanter bruker SEMA-showet for å vise at de kan ha det moro dersom de vil.
Som for eksempel Kia.
Kia er vel ikke kjent for å ha de aller spenstigste bilene på markedet, kanskje med GT-utgaven av Cee’d som et hederlig unntak. Men selv koreanerne vet å slå ut håret.
I USA selger KIA en modell kalt K900. Denne har de brukt som utgangspunkt for å lage en 650-hesters sedan med noen sære funksjoner.
Grunnlaget er en femliters V8-motor med 420 hestekrefter. Den har fått påmontert en twin-turbo-løsning fra Garrett. Av alle steder har Kia gjemt turboen under bagasjeromsgulvet (gulvet er nå gjennomsiktig, selvsagt) – noe de selv mener reduserer varmeutviklingen under panseret.
Skal jeg tippe er show-off-faktoren minst like viktig.
Men bagasjerommet er også hjem til en annen sær løsning. For i to rom på sidene er det plass for hjelm og kjøredress – og rommene er utstyrt med et tørkesystem for å få bukt med svette etter en intens runde på banen.
For å vise omverdenen at denne K900 virkelig mener alvor er den utstyrt med 21-tommers felger, senket understell og karbonfiberdetaljer hist og pist.
Kia har heldigvis ikke falt for fristelsen å kalle bilen for noe tøysete som, tja, pro_K900 (Cee’d, jeg ser på deg!), men nøyer seg med «High-Performance K900».
K900 er definitivt ikke den eneste bilen som har fått seg en makeover i forbindelse med SEMA. Bla deg gjennom bildegalleriet for å se mye annet gromt, sært, gøy og brutalt – og ikke minst kreativt.