-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elbil med racingbakgrunn
Du får ikke kjøpt den ennå, men E-4 fra engelske Delta Motorsport får toppkarakterer fra alle som har prøvd den.
Litt underlig design kanskje, men ikke noe man ikke kan rette på ganske fort. Og resten later til å være på toppnivå. Det er engelske Delta Motorsport som har jobbet med en elektrisk fireseter i fire år nå, som endelig har gått ut og vist hva de har endt opp med.
Nå er det investorer som skal trekkes inn. Og Delta har jommen sørget for å pynte bruden. Engelske pressefolk har vært invitert til å kjøre den og tilbakemeldingene er overveldende positive.
”Den beste du ikke kan få kjøpt” skriver veteranen Steve Cropley i Autocar for eksempel.
Delta har blant annet oppdrag som angår sikkerhet i racing for FIA, og har vært med i det halvoffentlige Low Carbon Vehicle Partnership i fem år nå.
Bilen de har bygget (foreløpig fem eksemplarer) er delvis finansiert ved hjelp av en lokal utviklingspakke og er en del av det som skal bli et antall forsøksbiler med nullutslipp som Technological Strategy Board skal teste og vurdere.
Det endelige målet for TSB-innsatsen skal være å samle erfaringer og teknologi som skal deles med alle som kan ha en interesse av å fremstille biler med alternative drivlinjer i Storbritannia.
Nå er det åpenbart at Delta har bygget noe som er mye mer enn ”enda en elbil”. De fleste av oss vil vel si at det er en selvfølge at en slik bedrift som har sin base på Silverstone, og som brukte bare 16 uker på å konstruere fra bunnen av, og bygge 15 biler, til Grand Prix Masters serien – flarer å få til noe som er helt spesielt.
Vekten alene forteller at her har det skjedd spesielle ting. 975 kg for en bil som måler 418 cm, med komfortabel plass til fire og med 350 kg batterier på 32 kWh, er en prestasjon i seg selv.
Forklaringen ligger i utstrakt bruk av karbonfiber og en konstruksjon der også taket er et bærende element.
Det later til at her er det karbonfiber-chassis konstruert etter industri-krav – vi snakker altså ikke håndbygde racing-tubs. Delta sier at de har funnet både nye materialkombinasjoner og nye underleverandører og at 200 slike pr. uke ikke vil være noe problem.
Bilen bruker to motorer, svært kompakte og utviklet i tett forbindelse med universitetet i Oxford. En motor for hvert bakhjul, og med den type elektronisk styring som gjør at du har alt du måtte ønske av traksjonskontroll og stabilitetskontroll.
Og akselerasjon. Null til hundre på 6,5 sekunder. Og en rekkevidde på noe over 200 km.
Men Delta snakker også om muligheten til å legge ekstra motorer foran, og noe mer batteri, og da snakker de om virkelig Motorsport-verdier. 4 sekunder og mer enn 240 km/t.
De nevner forresten også i en bisetning at det er god plass til en spesialbygget range-extender under det lave panseret.
Steve Cropley skriver om en kjøreopplevelse i beste sportsbil-tradisjon og forteller om førsteklasses finish på tross av at dette er de aller første prototypene.
Selvfølgelig ikke et ord, foreløpig, om eventuell produksjon. Nå er det hele inne i test- og utviklingsfasen. Men det er spennende når det skjer slike ting, med seriøs backing – utenfor den etablerte bilindustrien.