-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Biologisk kjøreglede fra Mazda
Mazda har ikke gått seg helt bort i biologien da de satte seg ned for å tegne en deltaker til årets LA Design Challenge. Her står kjøreglede fremdeles i fokus.
Som vi har vært inne på en del ganger allerede, i år er tema for designkonkurransen i Los Angeles inspirasjon fra naturen.
Det er arrangørene av bilutstillingen der som, som vanlig, har invitert bilindustriens toppdesignere til å fantasere over et gitt tema. Og med utgangspunkt i at vår kunnskap om biologi dobles hvert femte år, er det bio-imitasjoner som er plattformen designerne skal tenke ut fra.
Derfor har vi sett noen ganske fjerne innslag i denne serien (og flere kommer) – noen har sågar vært komplett uforståelige for folk med biologikunnskaper som mine. Hva i all verden er for eksempel symbiosen mellom trompettreet og mauren?
Slike viktige spørsmål kan vi se bort fra her. Fra Mazdas designkontor i Amerika kommer deres bidrag. Ikke bare ser den ut som vi kanskje kunne tenke oss en kjøreglad bil i 2025, den har også et veldig greit navn: Auto Adapt.
Denne bilen er et svar på trusselen mot bilisten, slik vi kjenner ham i dag. For det er jo åpenbart at det går mot en helt autonom trafikkavvikling, og det betyr jo også at de sjåførevnene vi setter sånn pris på å inneha, sakte blir visket vekk.
Dette er en bil der designerne har studert det biologiske fenomenet med å tilpasse seg, og spesielt hvordan insekter har tilpasset seg, opp gjennom historien.
Mazdas lille superbil er derfor blitt en maskin som endrer seg fra full-autonom til en virkelig sjåfør-kontrollert bil. Dette skal være biler som former seg direkte rundt slike sjåfører som virkelig ønsker å oppleve gleden det er når menneske og maskin går opp i en høyere enhet.
Dette, regner Mazda med, er følelser som vi står i fare for fullstendig å miste når vi nærmer oss 2025.
De av dere som husker Concept T, en bil som kombinerte en ekstrem sportsbil med en skikkelig offroader og pakket det hele inn i et lekkert coupé-karosseri, vil kanskje ikke bli overrasket over å få vite at det er Derek Jenkins som står i spissen for Auto Adapt.
Han var nemlig Volkswagens nordamerikanske designsjef da de viste Concept T for nesten ti år siden. Nå leder han altså Mazdas USA-designkontor og viser fremdeles at han er utmerket i stand til å tenke to-tre forskjellige kjøretøy inn i en pakke.