-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Changfeng – basert på siv
Kinesiske Changfeng – ChangHvem? – er blant de mange overraskende deltakerne i årets LA Design Challenge. Med biologi som stikkord baserer de seg på siv!
Siste gang siv ble brukt i et transportmiddel som fikk en viss publisitet, var vel da en svært ung Moses ble lagt i en sivbåt for å skjule ham for egypterne når de kom for å ta livet av alle jødiske guttebarn.
Men nå dukker altså siv opp som et tema for bidraget Changfeng har sendt til bilutstillingen i Los Angeles, der deres årlige designkonkurranse vurderes av seriøse dommere akkurat nå.
De har kalt sitt bidrag LaBrea – som ikke er veldig italiensk – det står for Los Angeles Bio Research Project – et veldig riktig navn i og med at arrangøren har bedt om bidrag som skal ta utgangspunkt i 2025-mobilitet basert på kunnskaper fra biologiens enorme verden.
Men det kunne kanskje vært italiensk, i spissen for Changfeng-designerne, og for dette innslaget, står Daniel Darancou. Han jobbet svært lenge hos GM i Detroit, med en del veldig spennende konseptbiler bak seg.
Men han startet faktisk, etter eksamen fra Art Center i Pasadena, hos IDEA i Torino, der han jobbet under Volkswagens nåværende designsjef Walter de’Silva. Og plukket vel med seg litt italiensk derfra.
Men siden han også opprinnelig er fra Los Angeles, er det kanskje ikke så rart at han viser hjembyen litt oppmerksomhet ved å delta i deres store design-jippo.
Bidraget er altså basert på naturens egen konstruksjon av et siv, hul, spiralformede forsterkninger, som kullfiber i felgen til en Königsegg – minn meg om at jeg må fortelle om den en gang – ekstremt elastisk.
Bevegelsen fremover, og styringen, gjøres av torsjonskrefter i siv-konstruksjonen. Kjøretøyet imiterer på mange måter en gresshoppe, det kan løpe, hoppe, klatre og svømme, og kan også endre fasong slik at det kan, for eksempel, presse seg gjennom trange åpninger.
Systemer om bord dekker hele spekteret, fra holografisk Emoii som stadig oppdaterer trafikkinformasjoner og som selv styrer trafikkstrømmen, til seteputer av en teknisk gel som både kjøler eller varmer.
Punchline er at «akkurat som i naturen er denne bygget etter den evige regelen: tilpass deg eller dø!»