-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hit the road JAC
I høstens Los Angeles-jakt på naturfenomeninspirerte fremtidige transportmidler, har kinesiske JAC kommet med en evig-kretsløp-oppskrift.
Jeg har et problem med beskrivelsen av disse deltakerne i årets Design Challenge, arrangert av de som arrangerer den store bilutstillingen i Los Angeles – jeg har nemlig bare designernes egne, knappe beskrivelser å holde meg til.
Og det de som regel gjør, er i en slags kort kode-form å beskrive hva slags naturfenomen som ligger til grunn for deres innslag. Arrangørene har nemlig bedt om 2025-transportmiddel inspirert av, eller basert på, et naturfenomen, eller med egenskapet hentet fra kunnskap om naturen.
Det lille jeg vet om JAC, eller egentlig Jianghuai Automobile Co, er at selskapet har base i Hefei. Og da er det kanskje ikke så rart at modellen deres heter nettopp det.
Men også disse flyter på forkortelsesbølgen. I dette tilfelle står Hefei for Harmonious Eco-Friendly Efficient Infrastructure. Og det ecovennlige skal være at deltakerne i dette mobilitets-systemet skal klare seg selv, akkurat som i eco-systemets evige kretsløp.
Det hele er da basert på symbiose mellom kjøretøyene og deres urbane omgivelser (spør ikke meg).
Biler som ikke kjører er med på å drive de som kjører, det hele er forsynt av et omfattende energinett, og selve trafikken avvikles med et automatisk system som hindrer ulykker, eliminerer trafikk-kork og som er hyper-effektivt i bruk av energi.
Det eneste jeg kan legge til av private innsmett er at jommen har jeg ikke møtt en av de som gjorde denne jobben her også. Han tok diplom på Strate i Paris i 2001, og da jeg oppdaget at han jobbet for Jensen, ble jeg ganske begeistret. Jeg trodde det dreide seg om et gjenopplivelsesforsøk på det gamle engelske sportscoupé-merket.
Han fikk meg fort ned på jorda. Jensen Industries drev med varmepumper eller noe tilsvarende. Med seg på laget har han Frederic Dupuis-Jung. Han var elev på den samme skolen året etter, men av en eller annen grunn husker jeg ikke noe om ham.
JAC oppgir forresten også navnet på de fire som har jobbet med 3D og Animasjon på dette prosjektet. Slikt liker jeg. Skal det være fantasy-future, kan vi like godt få det rett i fleisen i mange dimensjoner og fullt av farger.