-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes med robot-interiør
Man går ikke på bilutstilling for å se hvordan Mercedes oppfatter interiøret til fremtidens selvkjørende biler. Da går man på elektronikkutstilling i januar!
Det begynner å bli ganske symptomatisk: fremskritt i bilsammenheng dukker opp på mange andre arenaer enn på bilutstillinger.
De første som hørte om Fords omfattende planer for mobil kommunikasjon, var på en tele-konferanse i Madrid og hørte Bill Ford fortelle om selskapets ideer.
De som besøkte Elektronica i München tidligere i november, fikk med seg mer av nettede biler enn de som var på bilutstillingen i Los Angeles.
Og de som hilste på Mercedes-Benz i LA fikk riktignok med seg Maybach, men de fikk samtidig beskjed om at selskapets ideer om fremtidens autonome biler vil bli presentert på Consumer Electronic Show i Las Vegas (fra 6. januar).
Altså IKKE på bilutstillingen i Detroit, eller i Genève noen måneder senere. Men på CES.
Fremtidsglimt
De sa imidlertid såpass mye i LA at vi kan danne oss et visst bilde, selv om det er flere tekniske installasjonsdiagrammer i denne presentasjonen enn det er designer-tegninger av interiøret.
Det eneste vi virkelig oppfatter – og det er ikke akkurat noen bombe – er at stolene kan dreies slik at alle i bilen kan sitte en face. Skikkelig salong-miljø med andre ord.
Og det skal kunne gis et sant bilde av bilens omgivelser: fotgjengere, andre veibrukere, hus og butikker man kjører forbi – slik at man hele tiden har følelsen av å befinne seg i et levende miljø. (Hvis man vil).
Mercedes ser på fremtidens bil som «et privat rom der man kan trekke seg rolig tilbake i et stadig mer stressende storbymiljø».
Disse få skissene skal også antyde at alle passasjerene skal kunne interagere med bilen, med øyekontakt, gester, eller ved hjelp av gammeldagse brytere eller berøringsskjermer – men forhåpentlig bare når det er mindre kritiske funksjoner som luftkvalitet eller infotainment som skal reguleres.
Noen utfordringer
Fremdeles er det bare en som skal kunne overta kontrollen når og hvis det blir nødvendig.
Og fremdeles må han nok være på alerten, for Mercedes sier at navigasjonsjobber som å komme seg rundt en rundkjøring, enkelte situasjoner rundt svingen, eller glidelås inn på en sterkt trafikkert motorvei, fremdeles er noe som robotene må jobbe med fremover. Her er fremdeles teknologien i startfasen.
Jeg regner med at bilen de skal vise i Las Vegas blir litt mer spennende enn den modellen som man gjør alt utviklingsarbeidet med akkurat nå, Mercedes-Benz S500 Intelligent Drive. Spennende nok den, men den ser jo ut akkurat som en vanlig S-Klasse.
Flere oppgaver
Det er ikke lenge siden designstudioet i California ble døpt om til Mercedes-Benz Research & Development North America og fikk tre nye avdelinger i tillegg til Advanced Exterior Design, nemlig: Connected Car, UI & telematics og eDrive (i tillegg til mer tradisjonelle tekniske fagområder).
Jeg har en følelse av at spesielt de som jobber med HMI-design (Human Machine Interface) hos MBRDNA i Sunnyvale, California, nå ønsker endelig å komme ut av den skyggen som så lenge har vært kastet av deres interiør- og eksteriør-designer kolleger.
Las Vegas i januar kan bli gjennombruddet.