-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
LA Design: Peterbilt Truck
Som vanlig har bilutstillingen i Los Angeles invitert fabrikkenes designavdeling til å komme med sin oppfatning av et gitt tema. I dag der vi kommet til tredje deltager - Peterbilt Motors.
Peterbilt er kanskje ikke kjent for deg, men de er en tung og tradisjonsrik amerikansk lastebilprodusent. De har brukt både designere og ingeniører til dette LA-Utstillings-stuntets første lastebil - som de har døpt SymbiotUX.
(For kuriositetens skyld: blant Peterbilt-ingeniørene finner vi svensk-ættede Jan Langelius som tidligere har gjort stor innsats for varme-vekslingsproblematikken for tunge biler hos tyske Behr. Og som er en ledende autoritet på glidefly.)
Peterbilts utgangspunkt er at om 15 år vil de store lastebilene og bussene være linket sammen ved hjelp av avanserte navigasjons- og kommunikasjonssystemer. I den sammenheng, regner de med, vil lastebilsjåførens status øke sterkt og kunne sammenliknes med en flykaptein.
Han vil være den som leder en konvoi og er den som tar vare på gods og passasjerer. Både fører og passasjerer vil få nye roller i dette transportbildet. Sjåføren får større ansvar og får derfor tilgang til et helt annet Maskin-menneske grensesnitt, som i «Pilot-mode» skal gjøre alle hans oppgaver så enkle som mulig.
Og passasjerene får en helt annen grad av sikkerhet og beskyttelse slik at de kan benytte tiden ombord til å utforske alle de muligheter «Passenger-mode» kan gi.
Peterbilt er en del av det store Paccar-konsernet, der også DAF er en viktig del. Og DAF har jo tidligere vært blant de fremste med hensyn til drømmebiler, så det er en tradisjon for den slags her.