Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX
Peterbilt SYMBIOTUX

LA Design: Peterbilt Truck

Som vanlig har bilutstillingen i Los Angeles invitert fabrikkenes designavdeling til å komme med sin oppfatning av et gitt tema. I dag der vi kommet til tredje deltager - Peterbilt Motors.

Publisert Sist oppdatert

Peterbilt er kanskje ikke kjent for deg, men de er en tung og tradisjonsrik amerikansk lastebilprodusent. De har brukt både designere og ingeniører til dette LA-Utstillings-stuntets første lastebil - som de har døpt SymbiotUX.

(For kuriositetens skyld: blant Peterbilt-ingeniørene finner vi svensk-ættede Jan Langelius som tidligere har gjort stor innsats for varme-vekslingsproblematikken for tunge biler hos tyske Behr. Og som er en ledende autoritet på glidefly.)

Peterbilts utgangspunkt er at om 15 år vil de store lastebilene og bussene være linket sammen ved hjelp av avanserte navigasjons- og kommunikasjonssystemer. I den sammenheng, regner de med, vil lastebilsjåførens status øke sterkt og kunne sammenliknes med en flykaptein.

Han vil være den som leder en konvoi og er den som tar vare på gods og passasjerer. Både fører og passasjerer vil få nye roller i dette transportbildet. Sjåføren får større ansvar og får derfor tilgang til et helt annet Maskin-menneske grensesnitt, som i «Pilot-mode» skal gjøre alle hans oppgaver så enkle som mulig.

Og passasjerene får en helt annen grad av sikkerhet og beskyttelse slik at de kan benytte tiden ombord til å utforske alle de muligheter «Passenger-mode» kan gi.

Peterbilt er en del av det store Paccar-konsernet, der også DAF er en viktig del. Og DAF har jo tidligere vært blant de fremste med hensyn til drømmebiler, så det er en tradisjon for den slags her.

Powered by Labrador CMS