-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lada-suksess hjemme
Mens Lada Norge i hvert fall ikke importerer Lada for tiden, er merket en kjempesuksess på hjemmemarkedet. 680.000 skal bygges og selges der i år.
Begge disse modellene bygges fremdeles, på et anlegg som for lengst er nedskrevet, på utstyr som har fremstilt til sammen 19 millioner biler siden 1970. Når vi tilføyer at bilene i dag inneholder importerte deler til en verdi av 130 dollars (for bare to år siden var denne summen oppe i 400 dollars) sier det seg selv at dette blir ganske billig.
Og det er nettopp det som er årsaken til den sterke salgsfremgangen. I fjor gikk forteppet ned for jappetiden i Russland, og dermed gikk teppet opp for en ny Klondyke-periode i Togliatti. 26.000 arbeidere bygger disse bilene i to skift, de tjener ca. 500 kroner måneden hvilket anses som respektabelt.
Når bilene er ute på markedet koster en Lada 1600 ca. 18.000 kroner og en Samara er oppe i 40.000. Og selges som aldri før. Opel har vært en partner med disse folkene i mange år nå, men 20.000 Astra pr. år er plutselig blitt ganske uinteressant.
Av Jon Winding-Sørensen