-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Så kjedelig at det blir kult?
Plutselig dukket det opp en ganske skjerpa 40-åring i mitt liv. Det har tatt lang tid før jeg skjønte hvor bra hun var.
Det er ikke lenge siden jeg fortalte om en tur til litt fremtids-Mazda der jeg også ble sendt litt tilbake i tid, 40 år faktisk, til Ladas Niva.
Jeg begynte å tenke på den da co-driveren min fortalte om sitt sommereventyr med den gamle damen. Han la vekt på hvor tøff hun var og hvordan hun nektet å la seg knekke.
Mens jeg egentlig begynte å tenke på at hun så ganske bra ut. Stram i overflaten, fine proporsjoner - egentlig mye mer attraktiv enn jeg oppfattet da hun var ung.
Les også: Niva i skyggen for Tahoe
Så selvfølgelig måtte jeg innom først én forhandler, og så en til, neste gang jeg var i Tyskland.
For der selges det Lada, de moderne, først og fremst på grunn av prisen regner jeg med, men selgerne forsikret meg at Niva-kundene kom først og fremst fordi hun var så brukbar, og så ukomplisert.
Riktignok ble hun litt herpa av den tyske importøren i forbindelse med 40-års jubileet nå i år, han lagde en spesialversjon av henne som han døpte – av alle ting – Niva 4x4 Urban Hipster! Lettmetallfelger og jålete hjulbuer er liksom ikke hennes greie.
Men resten var akkurat som før. En design som er så riktig at den aldri kan bli umoderne. Og en mekanikk som nok har en del gammel-Fiat i seg og som er bunn-solid – spett&slegge dimensjoner – hele veien.
Og jeg husker henne definitivt som en skikkelig turkamerat. Selv de barka off-roaderne som brukte ferien sin i sørpeløypa på Trandum, hadde en litt anerkjennende beundring for denne komplett ikke-glamorøse firegangerfireren.
I Tyskland kan du få denne bilen for under 12.000 euro, men den har jo spesifikasjoner som gjør den fullstendig uegnet for norske avgifter:
1300 kg, 0,95 liter/mil som gir 216 gram CO2 per kilometer. Glem det! Og sannsynligvis har du ikke tid til å vente i 20 sekunder på å nå 100 km/t heller, samtidig som en 83-hesters 8-ventiler firer er alt for veikt for deg.
Dessuten må jeg jo i all min nostalgiske begeistring innrømme at kjøreegenskapene ikke akkurat var «flate» uten tilløp til krengning. Men det blir litt 2CV dette her, bak dette rattet får man en helt annen attitude.
Ting haster ikke, og det er egentlig ikke noen konkurranse på landeveien. Det finnes ikke den Teslaen du ikke kan kjøre over – føles det som.
Men det jeg egentlig antyder er at for det første ble det solgt nesten 1000 nye Nivaer i Norge, mellom 1983 og 1992. Det ville være rart om ingen er tilbake. Dessuten er jo svært mange av dem mer enn 30 år gamle. Veteran, med andre ord.
Det er altfor mange engelske åpne to seters sportsvogner her i verden. Slå et lite slag for Lada.