-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Femsifret Urus
Husker du ramaskriket den gang Porsche skulle bygge SUV? Det er ikke altfor fjernt å anta at Cayenne reddet Porsche. Får vi en lignende historie med Lamborghini?
To år har det tatt, så er Urus nummer 10.000 produsert.
Den er matt svart, har karbon-fiber pakke både ute og inne, og interiøret er Ad Personam-tilpasset i svart og oransje. Bilen skal ikke til museet, men til Russland.
I en bransje der 10.000 biler lett produseres på ett skift, låter det kanskje ikke så mye, men i Lambo-sammenheng er det overveldende.
Den gamle bestselgeren, Gallardo, brukte 11 år på å komme opp i 14.000 eksemplarer da produksjonen av den stanset i november 2013.
Det tallet representerte da halvparten av alle Lamborghinier som var produsert siden fabrikken startet i 1963.
Store serier? Ikke akkurat.
I 2010 var fabrikken så vidt over 1000 produserte biler, i 2012 brøt man 2.000 grensen, og i 2017 endte det med 3.800 biler.
2017 er et vannskille-år, det er nemlig siste året uten Ursus.
Året etter begynte det å skje ting: 2.327 biler i første halvår – i den summen fant vi de første 50 Urusene. Andre halvår endte på over 3.400 biler, og i fjor ble totalen godt over 8.000 – flere enn 5.000 av dem var den nye SUV-en.
Det var denne Urusen som altså ikke hadde noe med et edelt sportsbilmerke som Lamborghini å gjøre – ifølge feinschmeckerne!
I 2017 monterte Lamborghini et helt nytt produksjonsbånd for Ursus, modellert etter Factory 4.0 systemer, med AI som hjelper teknikerne gjennom hele prosessen. Fabrikkens grunnflate ble doblet, fra 80.000 til 160.000 kvadratmeter.
I fjor åpnet man et helt nytt lakkanlegg for denne modellen – også den et Factory 4.0 eksempel.
Omtrent samtidig presenterte man en helt ny eksteriørfarge-palett for kundene – noen av innslagene var Lamborghinis signalfarger – gul, oransje og grønn, men med fire lag og ekstra effekter gir det et litt annet resultat enn sprøytelakkert for 40 år siden.
Lamborghini var på full fart forbi 10.000 bil-merket i 2020. Det skal bli spennende å se resultatet etter den global pandemien.