-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lambo skal bygge Touareg for Bentley
Litt komplisert dette her. Men Lamborghini har fått skattefordeler og skal bygge sin utgave av VW Touareg. Og karosseriet for Bentayga.
Det skal Lamborghini ha. De har valgt det greieste navnet for denne kloningen: Urus. Men bakgrunnen, eller undergrunnen, plattformen da vel, er meget mer komplisert.
Var det egentlig noen som skjønte noe da sportsvognfabrikken Porsche bygde SUV og lanserte den som Cayenne i 2002 og den omtrent samtidig dukket opp som en Folkevogn?
Det hele skjedde jo samtidig med den andre typiske folkevognen, med vekt på FOLK, Phaeton.
Det var jo grunn til å la fingeren lage sirklende bevegelser i nærheten av hjernen når man snakket om disse tingene den gang.
Det er derfor vi ikke driver bilfabrikk og er mangemillionærer – dette skjønner vi oss ikke på.
Glem Phaeton, forresten, men det er ikke tvil om at Cayenne/Touareg-duoen er blitt en formidabel suksess og etter at serien er modernisert er den også grunnlag for Audis Q7 og det har lenge vært snakk om at det er denne basen som skal få Bentley skikkelig på kartet med sin utgave, Bentayaga (400 nye arbeidsplasser, 4000 forhåndsordre, debut i år, i salg 2016).
Lamborghini viste sin Q7 i Beijing 2012, men ryktene om produksjon har ikke vært veldig sterke før i de siste månedene da det ble fortalt at Stephan Winkelmann drev med en hvem-blunker-først-leken med Matteo Renzi – Italias statsminister.
Det ser ut som om begge vant. Bilen skal produseres – mest i Italia – fortalte de to kompisene da nyheten ble sluppet i Roma i går. 500 nye arbeidsplasser, 3000 Uruser (det høres nesten ut som en underlivssykdom) per år (det mer enn dobler Lambos fjorårsproduksjon på 2.530 biler), og det skal investeres «hundrevis av millioner euro i løpet av bilens levetid» i fabrikken i Sant’Agata Bolognese.
Dessuten skal den komme på markedet i 2018.
Se flere bilder av Urus-konseptet her.
Hva Lamborghini har fått ut av dette er uklart, men avisene insisterer på skattekreditt og andre incentiver på rundt 90 millioner euro. Tallet blir offisielt når EU diskuterer lovligheten av «tilskuddet».
Det ble heller ikke sagt noe om tekniske spesifikasjoner foreløpig. Det er ingenting i veien for å skohorne inn en V10 eller 12 motor der, og 600 hk er bare et spørsmål om å gi det avanserte chassiset de riktige algoritmene.
Men Lamborghini har tidligere sagt at her skal lettvekt tas til det ytterste, for hvis denne skulle bli bygd skulle den ha det beste forbruket av alle sammenliknbare biler. Til og med setene skal være i karbon.
Men så står det i et dokument at Lambo også skal bygge body-in-white for Bentayga, som så skal sendes til Crewe for å gjøres ferdig der. Det låter forholdsvis usannsynlig og er nok en tolkningsfeil. Skal Bentley-karosseriet bygges andre steder enn hjemme vil jeg gjette på at det også vil komme fra Audi/VW-fabrikken i Slovakia – de bygger også skallet for Cayenne.
Men på den annen side – det er ikke presisert noe i retning av hva, og hvor mye, som egentlig skal produseres hos Lamborghini.
Men dette er i hvert fall sagt. Av Stephan Winkelmann i går: «Starten på en tredje modellserie betyr begynnelsen på en ny æra».